+ Meer informatie

„Service NS aan blinden loopt ernstig terug"

NVBS trekt bij Spoorwegen aan de noodrem

3 minuten leestijd

UTRECHT (ANP) — Het is voor (visueel) gehandicapten vaak niet eenvoudig om zich per trein van punt A naar punt B te begeven. Het wordt zelfs steeds moeilijker, stelt E. Hagen, hoofdbestuurslid van de Nederlandse Vereniging

van Blinden en Slechtzienden schrikbarend aan het teruglopen"

(NVBS). „De service is

Aanleiding voor de kritiek van de NVBS is een brief van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen aan de Spoorwegen. Een ongeval -gadegeslagen door de presidente van de vereniging- waarbij een blinde tussen de trein en het perron viel, was gisteren voor de vereniging reden de NS-directie te vragen de voorzieningen voor blinden en slechtzienden te verbeteren.

Hoewel de NVBS niet bij de totstandkoming van de brief was betrokken, is de oproep om de service te verbeteren Hagen uit het hart gegrepen. Aan de door de huisvrouwenvereniging voorgestelde 'tikkers' op treindeuren, zoals verkeerslichten die hebben, om blinden de treindeur te wijzen, heeft zij niet veel behoefte. Op andere gebieden is er echter veel te verbeteren, vindt de NVBS-bestuurster.

Treinkaartje

Hagen bekritiseert het voornemen van NS om iedereen die geen treinkaartje aan het loket heeft gekocht, het standaard boordtarief —de prijs van een treinkaartje met een vaste .verhoging- te laten betalen. Voor blinden en slechtzienden is de toegang naar een loket lang niet altijd makkelijk te vinden, stelt zij. Bovendien worden er in steeds minder kleine stations kaartjes aan het loket verkocht. De automaat wordt steeds populairder, een ontwikkeling waarmee de leden van de NVBS bepaald niet zijn gebaat.

Een andere grief betreft het (niet) omroepen van de stations in de trein. Officieel behoort een conducteur of machinist ieder station via de boordomroepinstallatie aan te kondigen. „Dat gebeurt maar al te vaak niet", aldus Hagen. Het gevolg is dat een blinde zich naar de treindeuren kan begeven om uit te stappen, ook al staat de trein midden tussen de weilanden. Bij treinen zonder automatische deurvergendeling is het volgens Hagen wel eens gebeurd dat iemand pardoes de trein uitviel.

Het voornaamste verwijt van Hagen is dat de Spoorwegen niet „creatief meedenken" om het treinreizen voor visueel gehandicapten zo aangenaam mogelijk te maken. Het geregelde overleg tussen de NVBS en NS heeft volgens haar nauwelijks zin. „Er wordt gepraat op een niveau waarop nooit enige beslissing kan worden genomen", aldus Hagen, die de gesprekken kenschetst als „theepraat".

Overal komen

De Gehandicaptenraad is wat minder scherp in zijn kritiek. „Als je in een rolstoel zit of slecht ter been bent, kun je met de trein overal wel komen", zegt woordvoerder E. van Uden, ook al moet je je komst minstens 24 uur van tevoren aankondigen om geholpen te worden bij het in- en uitstappen.

Toch is het spoorwegbedrijf volgens Van Uden „op zich best welwillend". Bij nieuwbouw of verbouwing van stations en bij de aanschaf van nieuw materieel wordt terdege rekening gehouden met de wensen van (visueel) gehandicapten, vindt hij. De meeste stations zijn ontdaan van drempels en voorzien van automatische schuifdeuren. Een probleem is echter dat NS zich als commerciële onderneming niet alles kan permitteren.

Dat wordt bevestigd door H. Verhoef van de stafafdeling service van NS. „Geld speelt altijd een rol", zegt hij. De kosten moeten zo laag mogelijk blijven. Het is niet eenvoudig om rekening te houden met de wensen van iedereen. Verhoef: „De ene rolstoel is de andere niet, belangen van blinden kunnen de belangen van andere reizigers bijten en andersom. Gehandicapten hebben vaak maatwerk nodig, terwijl wij een confectiebedrijfzijn".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.