Mazda komt met vierwielbesturing
De ontwikkeling van vierwielbesturing is bij Mazda reeds zo ver gevorderd, dat dit systeem nog dit jaar in produktie genomen kan worden. Met verschillende experimentele modellen heeft Mazda zoveel ervaring met dit systeem opgedaan dat het probleemloos in serieauto's kan worden toegepast. Het systeem zorgt ervoor dat tijdens het rijden in bochten ook de achterwielen enigszins meesturen. Bij Mazda's systeem voor vierwielbesturing wordt zowel rekening gehouden met de snelheid als met de draaiing van het stuurwiel. Naarmate de snelheid toeneemt, verandert het stuurgedrag van de achterwielen. Beneden de 40 kilometer per uur sturen de achterwielen tegensteld aan de voorwielen, terwijl ze boven de 40 kilometer per uur juist met de voorwielen meesturen. Deze snelheid is gekozen omdat uit de praktijk is gebleken dat het omslagpunt van onderstuur naar overstuur bij deze grens ligt. Afhankelijk van de draaiing van het stuurwiel sturen de achterwielen maximaal 5" met de voorwielen mee.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 1987
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 1987
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's