Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEWIJDE GESCHIEDENIS O.T.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEWIJDE GESCHIEDENIS O.T.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

2 Kon. 2 : 13—25; 2 Kon. 3—8; 2 Kon. 9 : 1—10

DE PROFEET EIZA ALS OPVOLGER VAN ELIA

Terstond na de hemelvaart van Elia volgt Eliza hem op als profeet.

Zijn begeerte om twee delen van Elia's geest te mogen ontvangen, om dus in geestelijk opzicht zijn eerstgeboren zoon te mogen zijn, werd vervuld.

Wanneer Eliza zijn geestelijke vader bij zijn hemelvaart zou zien, zou dit het teken zijn, dat zijn wens zou worden vervuld.

Ook viel Elia's mantel op hem neder.

Daarmede toonde de Heere dat Eliza het werk Elia zou voortzetten. van

De Geest stelde hem in staat om wonderen te doen.

Op gelijke wijze als Elia gedaan had maakte hij een pad door de Jordaan.

De zonen der profeten erkenden hem dan ook dadelijk als de opvolger van Elia.

Zijn profetische roeping werd hun nog duidelijker, toen hij door middel van zout het onvruchtbare water gezond maakte.

De aard van Eliza's wonderen hangt samen met zijn profetische roeping en werkzaamheid.

Zij ademen meestal de geest der liefde.

Heeft Elia steeds de gerechtigheid Gods op cle voorgrond gesteld, Eliza is de man die Gods genade predikt.

Somwijlen moet hij echter ook het gericht Gods aanzeggen.

Wij kunnen de wonderen, die Eliza in de kracht Gods deed, onderscheiden in wonderen van genade en wonderen van gezicht.

Vooral de profeten-zonen delen in de Gods. ontfermingen Gods.

Een van de treffendste wonderen, om de ontfermingen Gods te laten uitkomen vinden wij beschreven in 2 Kon. 4 : 8—37.

Kon. 4 : 8—37. In dit Schriftgedeelte wordt verhaald, hoe een rijke en voorname vrouw Eliza en diens jongen in haar huis opnam en liefderijk verzorgde.

Eliza voorspelde deze vrouw dat zij een zoon zou krijgen.

Dit is voor die vrouw een oorzaak van blijdschap.

Terwijl de profeet niet tegenwoordig is wordt het kind ziek en sterft.

Zij legt het gestorven kind op het bed van de profeet en haast zich de droeve tijding hem bekend te maken.

Bitterlijk bedroefd valt zij voor de profeet neder, die aanstonds begrijpt wat er geschied is.

Hij gaat met haar mede, begeeft zich naar de kamer waar het kind lag en stort zijn ziel in een vurig gebed voor de Heere uit.

Nadat hij zich tweemaal over het kind heeft uitgespreid, komt de ziel weer in het lichaam en het hart begint te kloppen.

Het kind niest zevenmaal en opent de ogen.

voor-Wij kunnen ons de blijdschap van de moeder stellen.

Een ander wonder, waarin de vrijmacht Gods treffend uitkwam was de genezing van Naaman de Syriër.

Naaman was een groot man voor het aangezicht zijns heren, Koning Benhadad, doch hij was melaats.

Het is opmerkelijk, dat de Heere hem genezen heeft in een weg van diepe vernedering.

Door een slavin uit het Joodse volk werd hij attent gemaakt op de profeet des Heeren.

Zijn reis naar koning Joram liep uit op een grote teleurstelling.

Eindelijk werd hem door de knecht van Eliza gezegd, dat hij zich zevenmaal moest onderdompelen in de Jordaan.

De profeet kwam niet eens naar buiten.

Diep beledigd wil hij naar zijn land terugkeren. Op aandringen van zijn knechten onderwerpt hij zich aan het bevel van de profeet Eliza en wordt genezen.

De profeet wenst niet beloond te worden.

Naaman vraagt echter een last aarde, opdat hij van die gewijde grond een altaar zou bouwen om de God van Israël te offeren en niet de afgoden.

Wanneer zijn ambt dat vereist en hij met zijn vorst in de tempel van Rimmon zal ingaan en buigen zal hij dit echter alleen voor de vorm doen.

De profeet verstaat zijn zwakheid en moeilijkheid en laat deze zaak aan zijn consciëntie over.

Wanneer de koning van Syrië krijg voert tegen Joram worden al zijn krijgsplannen bekend.

scheen of er een verrader was onder zijn sol-Het daten.

Hem werd echter medegedeeld dat Eliza de plannen aan Joram bekend maakte. Daarom besloot Benhadad Eliza gevangen te nemen.

Een groot heir wordt naar Dothan gezonden, de plaats waar Eliza verblijf hield.

Aan ontvluchten kon de profeet niet denken. Eliza is echter niet bevreesd. De Heere is rondom hem een vurige muur.

De ogen van zijn jongen worden geopend en hij ziet de berg omringd met vurige paarden en wagenen.

De Heere verhoort het gebed van Eliza en slaat vijanden met verblindheid. de

Hij brengt het leger midden in Samaria en als hun ogen worden geopend, bevinden zij zich in de macht van Joram.

Joram wil hen vernietigen, maar Eliza verbiedt het hem.

Joram moet leren evenals wij: „Hebt uw vijanden lief, zegent ze die U zegenen en doet wel degenen die

U haten en bidt voor degenen die U geweld aandoen." Deze behandeling was oorzaak, dat de benden van Syrië lange tijd buiten Israël bleven.

Vragen:

Vragen:1. Wat is het verschil tussen het optreden van Elia en Eliza?

2. Wat valt er van het dienstmeisje van Naamans huisvrouw te leren?

huisvrouw te leren? 3. In welk verband haalt de Heere Jezus de genezing van Naaman aan en waarzo?

Ds A. DE BLOIS.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 maart 1952

Daniel | 12 Pagina's

GEWIJDE GESCHIEDENIS O.T.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 maart 1952

Daniel | 12 Pagina's