+ Meer informatie

College van Rotterdam kiest voor tunnelvariant

Noordrandplan kost zeven miljard gulden

3 minuten leestijd

ROTTERDAM - Een nieuwe luchthaven in de Schieveenpolder, een nieuwe woonwijk met 7000 huizen, 170 hectare met kantoren en bedrijven, een ontsluiting van dit gebied door nieuw, hoogwaardig railvervoer (metro en tramplus) en een nieuwe rijksweg tussen de A-16 en A-13, die gedeeltelijk onder de startbaan van de nieuwe luchthaven moet komen.

Het Rotterdamse college van B en W heeft vandaag zijn definitieve plannen gepresenteerd voor een intensieve stadsuitbreiding aan de noordkant van de stad, op en rondom het huidige vliegveld Zestienhoven. Met de realisering van het zogenoemde Integraal Plan Noordrand is globaal zeven miljard gulden gemoeid.

In 1989 heeft de gemeenteraad van Rotterdam het planproces op gang gebracht om de doelstellingen van "Het Nieuwe Rotterdam" te verwezenlijken en oplossingen te bieden voor de ruimtenood en verkeersfilevorming aan de noordrand van de stad. Eerder werd bekend dat een nieuwe luchthaven, op een andere plaats dan het huidige Zestienhoven, een belangrijke bijdrage zou leveren aan de versterking van de economische structuur van de regio. De nieuwe luchthaven in de Schieveenpolder, ten noorden van Zestienhoven, is bedoeld voor het vervoer van passagiers op voornamelijk Europese bestemmingen en krijgt één start/landingsbaan van 2800 meter. Men verwacht 40.000 commerciële vliegtuigbewegingen per jaar. Er zullen onder meer geluidsisolerende maatregelen worden genomen. Er zullen maximaal 2000 nachtvluchten worden toegestaan.

Daarmee heeft het Rotterdamse college bewust een stap terug gedaan ten opzichte van eerdere plannen. „Het streven van het gemeentebestuur blijft erop gericht om de nieuwe luchthaven gedurende de nachtelijke uren te sluiten. Maar onder de huidige omstandigheden is een zekere mate van nachtelijk gebruik van de luchthaven noodzakelijk voor een verantwoorde exploitatie", aldus dr. J. M. Linthorst, wethouder ruimtelijke ordening.

Wonen en vervoer

De ten zuiden van de-nieuwe luchthaven te realiseren woon- en werkgebieden krijgen een stedelijke allure. De in dit gebied geplande woonwijk •"Rijs en Daal" krijgt een tuinstadkarakter. De ontwikkeling van deze bouwlocatie zal in verband met nijpende woningbouwproblematiek zo snel mogelijk beginnen. Door een bundeling van weg- en railinfrastructuur zal een knooppunt met hoogwaardige vestigingskwaliteiten worden gerealiseerd. Er zal worden voorzien in uitbreiding van het metronet en invoering van tramplus.

Verder moet de Hofpleinlijn een nadrukkelijker rol worden toegekend in het zuidelijk deel van de Randstad. Voor een wezenlijke oplossing van de fileproblematiek aan de noordzijde van Rotterdam is behalve een aanzienlijke uitbreiding van het openbaar vervoer ook capaciteitsuitbreiding van het rijkswegennet noodzakelijk.

Rijksweg en buffer

De tussen de A-16 en A-13 geplande nieuwe rijksweg zal voor een deel in een tunnel worden aangelegd, in de lengte van de start/landingsbaan van de nieuwe luchthaven. Deze tunnelvariant heeft ook voordelen ten aanzien van het grondgebruik en de milieubelasting van het aangrenzende gebied.

De voorkeursvariant van B en W zal in de eerste maariden van volgend jaar door diverse commissies worden behandeld. In maart zal de gemeenteraad zijn definitieve standpunt bepalen, waarna het wettelijk voorgeschreven overleg- en inspraakproces kan starten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.