+ Meer informatie

Friesland moet marketing beter coördineren"

1 minuut leestijd

LEEUWARDEN (ANP) - Friesland kan de werkloosheid binnen een jaar met 4 procent laten dalen door het aantrekken en behouden van het bedrijfsleven beter te coördineren. Dit blijkt uit een onderzoek dat het afgelopen halfjaar in opdracht van het provinciebestuur is uitgevoerd door de Hogere Economische School in Leeuwarden.

De onderzoekers menen dat marketing in Friesland momenteel ongecoördineerd en weinig professioneel wordt uitgevoerd. Bij de presentatie van het onderzoeksrapport aan gedeputeerde F. M. J. Steijvers gisteren zei onderzoeker Rutger van Houttum dat de provincie in de eerste plaats ervoor moet zorgen het eigen bedrijfsleven te behouden.

„Toenemende bedrijvigheid mag niet alleen aan de populariteit van commissaris Wiegel worden opgehangen", aldus Van Houttum. De onderzoekers hebben voor de komende vier jaar een stappenplan uitgezet waarbij provincie, gemeenten en het Friese bedrijfsleven samen moeten werken;

Twee zaken springen daarbij in het oog. Er moet een congres Friesland 2015 worden gehouden, waarbij een marketingfilosofie moet worden uitgezet. Verder pleiten de onderzoekers voor de oprichting van een bureau Friesland Marketing BV, waarin provincie, gemeenten, bedrijfsleven en overige partners in een raad van toezicht zijn vertegenwoordigd.

Volgens Steijvers is het minder slecht gesteld met de marketing-activiteiten dan het rapport -doet voorkomen, maar hij ontkent niet dat de onderlinge afstemming gebrekkig is. Gedeputeerde Staten hebben over de conclusies van het onderzoek nog geen officieel standpunt ingenomen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.