Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarom Daniël?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waarom Daniël?

van de hoofdredakteur

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat is een vraag.

Je kunt echter deze vraag op verschillende manieren lezen. Je zou uit de titel kunnen lezen: Waarom heet ons jeugdblad Daniël? Zo gesteld is het een alleszins begrijpelijke vraag.

Wie was Daniël?

Om er even op in te gaan, Daniël was heel jong toen hij aan het hof van koning Nebukadnezar kwam. Misschien twaalf jaar. Maar hoe jong ook, hij heeft daar in die deftige, voorname en rijke omgeving vastgehouden aan het Woord van God. Ten diepste deed hij dat omdat de Heere Daniël vasthield.

Daniël heeft toen in de prachtige eetzaal van de koning, toen hij met zijn vrienden aanzat, heel beleefd, welopgevoed, maar tegelijkertijd heel duidelijk en beslist nee gezegd tegen de spijzen van het hof die hem werden voorgezet. Hij heeft gevraagd om van het gezaaide te mogen eten. Hij wilde zich niet verontreinigen door te eten van de tafel van de koning, waarop etenswaren werden toegericht die de Heere in de wetten van Israël verboden had en onrein had verklaard.

Daniël zei als twaalfjarige nee. Toen hij oud geworden was, zei hij weer nee. Toen werd hem verboden om tot zijn God te bidden. En Daniël zei weer nee door driemaal per dag, naar zijn gewoonte, met open vensters naar Jeruzalem te bidden. Dat kostte hem wel de leeuwenkuil. Daniël bad, ondanks het verbod. Hij geloofde dat de Heere de muilen van de leeuwen kon toestoppen (Hebr. 11 : 33). Dat was Daniël. Jong dus levend in een wereld waarin met Gods Woord en wet geen rekening worden gehouden. Een jongeman die het Woord vasthield.

En nu wij....

Ons blad is „Daniël" genoemd, omdat jullie ook als jeugd van de gemeenten in een wereld staat waarin met het Woord niet gerekend wordt. Wij moeten leren nee te zeggen tegen alles wat tegen het Woord en dus de wil van de Heere is. Het is niet altijd zo eenvoudig om te zien dat iets niet mag en dat het kan leiden tot daden of gebruiken die anti-christelijk zijn. Wij hebben leiding nodig. Leiding kunnen we niet missen. Ons jeugdblad probeert die te geven en tracht de weg te wijzen door de tegenwoordige problemen heen. De weg van het Woord.

Niet alleen negatief

Niet alleen om nee te zeggen tegen allerlei dingen is een jeugdblad nodig. Als wij nog een keer de titel lezen: Waarom Daniël? , dan is het antwoord niet alleen negatief, namelijk om nee te zeggen. Je kunt daar helemaal in opgaan, en toch niet leven zoals de Heere dat van ons vraagt. Het christelijk leven bestaat niet in het nee zeggen tegen allerlei dingen. Al zou je dat allemaal hebben gedaan, dit niet en dat niet, dan blijft de vraag over, wat dan wel? Waaruit bestaat dan je leven? Niet het negatieve bepaalt het leven van de christen.

Wij moeten op positieve wijze spreken over de dingen van het koninkrijk van God. Ik denk nog weer aan Daniël. Daniël kende een leven met de Heere. Over zijn gebedsleven heb ik hiervóór al geschreven. Een heel ordelijk gebedsleven. Daarin vond hij zijn kracht. En daarin kwam tot uitdrukking zijn geloofsleven. Daniël kende de Heere. Van God heeft Hij gesproken tot Nebukadnezar, als van de God Die knopen ontbindt.

Het leven van Daniël moge ook ons leven zijn. Een leven in de vreze van de Heere, waarin de verborgen omgang met God wordt gekend. Dan blijven wij leerlingen. Wij moeten les krijgen van de Heere zelf, door Zijn Woord en Geest. Dat gebeurt in de eerste plaats in de kerk onder de prediking. Dat is het door God aangewezen middel. De Heere heeft dat zelf gegeven aan Zijn kerk.

Niet alles kan zo maar aan de orde komen

in de kerk. Er blijft ruimte over voor de catechisaties, waar onderwijs aan de jeugd van de kerk wordt gegeven, maar ook voor een jeugdblad waarin andere vragen aan de orde komen die de huidige maatschappij stelt. Bovendien, er kunnen vragen leven die je graag eens wilt stellen omdat je het antwoord niet vinden kunt. Op het gebied van de geloofsleer of van levensstijl of iets dergelijks. Het jeugdblad biedt de mogelijkheid om op eenvoudige wijze daarop in te gaan. Dat wil niet zeggen dat we dan altijd de oplossingen vinden, maar we proberen toch een antwoord te formuleren en met je mee te denken over je vragen.

Open vensters naar Jeruzalem

Waarom Daniël?

Daniël kende open vensters naar Jeruzalem. Stad en tempel had hij lief. De kerk had hij lief. Dat is altijd verbonden aan de genade van de Heere. Dan dragen we zorg om de kerk uit liefde tot de kerk. Wij proberen in ons blad mee te leven met de kerk en de instellingen van de kerk. De kerkelijke vergaderingen en de betekenis van deze vergaderingen komen aan de orde. Als het wel is leven we mee met al wat het welzijn van de kerk betreft.

Een jubileum

Wij mogen een jubileum hebben. De Heere heeft het ons gegeven. Daniël heeft in de achterliggende jaren bewezen een plaats te hebben in ons verenigingsleven. Meer dan ooit is nu ons jeugdblad nodig. In de wereld waarin wij leven, waarin zoveel verandert en vervalt, waarin zovelen afvallen, is het nodig om door middel van het jeugdblad richting en voorlichting te geven. Er is veel lektuur op de markt waarin van God en Zijn Woord wordt afgeweken. Er zijn bladen genoeg die met graagte worden gelezen, maar die ons niet op het spoor van het Woord zetten, maar op het pad van de boze. Wat is het dan nodig een blad te hebben waarin wij zoeken naar het Woord van God onze jeugd voor te lichten.

Dan zal er wel veel tegenop komen. Zonder strijd gaat het niet. Ook in Daniëls leven ging het niet zonder strijd. Maar de Heere bewaarde hem. Diezelfde God moge ook ons bewaren en ons blad zegenen tot geestelijk welzijn van velen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 september 1986

Daniel | 40 Pagina's

Waarom Daniël?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 september 1986

Daniel | 40 Pagina's