Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Fietsbeleid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Fietsbeleid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET OER-NEDERLANDSE VERVOERMIDDEL: DE FIETS, IS NOG STEEDS ZEER POPU­LAIR. NEDERLAND BEZIT NAAR VERHOUDING HET GROOTSTE AANTAL FIETSPADENTER WERELD EN HET GROOTSTE AANTAL FIETSEN PER INWONER (GEMIDDELD2, 6). DAARMEE IS EN BLIJFT DE FIETS HÉT VERVOERMIDDEL BIJ UITSTEK. HOEKAN DE GEMEENTE FIETSGEBRUIK VAN HAAR BURGERS STIMULEREN?

De noodzaak van fietsbeleid

Het is dan ook niet onlogiscli dat er in de toelichting op het Gemeenteprogram' uitgebreid aandacht wordt besteed aan gemeentelijk vervoersbeleid in het algemeen, en fietsbeleid in het bijzonder. De gemeente is namelijk vrijwel altijd beheerder van de lokale wegen binnen de bebouwde kom en dus ook van de fietspaden. Buiten de bebouwde kom kunnen het Rijk, de provincies of de waterschappen beheerder zijn.

Ook als het om verkeersveiligheid gaat, verdient de fietser bijzondere aandacht, gelet op zijn kwetsbaarheid ten opzichte van gemotoriseerde vervoermiddelen. Binnen de groep fietsers, adviseert het Gemeenteprogram^ bijzondere aandacht te besteden aan fietsende kinderen en jongeren.Veel ongelukken vinden plaats in de onmiddellijke woonomgeving of op de routes naar school. Het leed dat deze ongelukken met zich meebrengen, is niet te compenseren door welke schadeloosstelling ook.

De noodzaak om actief beleid te voeren, schijnt met bovenstaande voldoende te zijn aangetoond. Maar wat houdt actief fietsbeleid in? In gemeentelijk fietsbeleid komen onderwerpen aan de orde als de kwantiteit en kwaliteit van het fietspadennet binnen de bebouwde kom, de veiligheid, de overstap van de fiets op het openbaar vervoer en de fietsparkeervoorzieningen. Daarnaast is het ook van belang om als raad na te denken over de vraag hoe fietsgebruik kan worden gestimuleerd.

Stimuleren van fietsgebruik

Mede door de milieuproblemen en verstopte straten door toenemende verkeersdruk is en zal de fiets een populair vervoermiddel blijven. Gemeenten kun­ nen het de burger makkelijker maken de fiets te pakken. Ze dient hier rekening mee te houden als het gaat om de invulling van de openbare ruimte. Een ander belangrijk aandachtspunt is het verzorgen van goede stallingsmogelijkheden', mede ter voorkoming van diefstal en vernieling.

Op dit moment is er in verschillende gemeenten sprake van het gratis aanbieden van bewaakte gemeentelijke stallingen. In Apeldoorn heeft men reeds ervaring met dergelijke stallingen. Het aantal fietsendiefstallen blijkt daar met vijfentwintig procent te zijn verminderd. In kleinere gemeenten is het bereikbaarheidsprobleem van het centrum over het algemeen kleiner dan in de stad.Van bewaakte stallingsplekken zal daar nauwelijks sprake zijn.Toch kunnen ook zij hun fietsbeleid vaak verbeteren. Bijvoorbeeld door de ouderwetse wielklem plaats te laten maken voor moderne, gebruiksvriendelijke klemmen met anti-diefstalvoorzieningen.

Misschien staat u als raadslid welwillend tegenover deze voorstellen, maar vraagt u zich af wie dit gaat betalen? Oud-voorzitter van het Fietsberaad, Dick Buursink, doet een voorstel: 'Trend is de activiteiten onder te brengen bij het gemeentebedrijf dat de parkeergelden voor auto's int. In het parkeerfonds vallen de fietsinvesteringen weg tegen de enorme opbrengsten uit het autogebruik. Daarmee is politieke ruimte ontstaan om gratis parkeren voor de fiets aan te bieden"*.

Knelpunten

Indien de gemeente de enige betrokkene is bij een bepaald project dat gericht is op het stimuleren van fietsgebruik, kan zij dit beleid redelijk eenvoudig initiëren en uitvoeren. Anders wordt het indien samengewerkt dient te worden met verschillende partners die uiteenlopende belangen kunnen hebben. Ook het betalingsvraagstuk wordt dan een stuk lastiger. Een voorbeeld hiervan is het verzorgen van een fietsenstalling bij een station. De gemeente heeft dan tevens te maken met het Rijk, de provincie en de Nederlandse Spoorwegen. Hoewel dergelijke projecten moeilijker te realiseren zijn omdat ze meer tijd voor overleg vereisen, mag dit geen reden zijn om hier geen beleid op te formuleren. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat een steeds groter aantal reizigers de fiets gebruikt om van huis naar het station te reizen. Goede fietsenstallingen zijn dan een belangrijk vereiste.

Conclusie

Of u nu raadslid bent in een grote of juist kleine gemeente: pro-actief fietsbeleid dient een vast onderdeel van uw be leid te zijn. Het raakt onze verantwoordelijkheid als rentmeester wanneer het gaat om de voordelen voor het milieu. Het raakt tevens onze verantwoordelijkheid als handhaver van openbare orde er veiligheid.Tenslotte kan het ook nog een een middel zijn om het (vaak grote) pro bleem van toename van autoverkeer in het centrum terug te dringen. En zoals u weet: Communicatie, Voorlichting & Vorming verneemt graag uw ervaringen.

Just van Toor Voorlichter

1 Te downloaden van de website en te bestellen bij het Partijbureau 2 Toelichting Artikel 16, Verkeer en Vervoer 3 In VNG Magazine 2 I (23 maart 2007)pagina 20 tim 23, staat een lezenswaardig artikel over dit onderwerp 4 Ibidem, 21

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 november 2007

De Banier | 24 Pagina's

Fietsbeleid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 november 2007

De Banier | 24 Pagina's