Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

REIZEN MET BLIJDSCHAP

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

REIZEN MET BLIJDSCHAP

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Hij reisde zijn weg met blijdschap". (Hand. 8 : 39).

De man, over wie het hier gaat, is op reis. Hij is een Moorman, een kamerling en een machtig heer van Candacé, de koningin der Moren, die over al haar schat was. Deze man is dus op reis. Dit nummer van ons blad staat in het teken van de vakantie. Ook jullie zijn misschien van plan om in je vakantie op reis te gaan. Op zichzelf is daar niets op tegen. Integendeel, het kan ons goed zijn, om eens enkele weken ons werk, waar we dag aan dag mee bezig zijn en wat ons soms helemaal kan bezetten, eens even te mogen laten rusten en weer eens tot onszelf te komen en nieuwe krachten op te doen. In heel de schepping heeft God in Zijn wijsheid en goedheid het rithme gelegd van werken en rusten.

Als twee hetzelfde doen, is het echter nog niet hetzelfde. Er zijn namelijk mensen, voor wie de vakantie het één en het al is. Het hele jaar door wordt er over gepraat en het vult hun leven. Het werken is in hun oog een noodzakelijk kwaad. Als we zo leven, leven we puur werelds. Het gaat er om dat we ook onze vakantie mogen zien als een gave van de grote Gever van alle goeds. Zodra de band met de Weldoener ontbreekt, worden de weldaden, de op zichzelf goede gaven van God, machten en waarden in ons leven die op zichzelf staan, dus dan worden het afgoden. De wereldgelijkvormigheid is ten diepste de zonde tegen het le gebod van Gods heilige wet: „Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben". Daarom hoop ik, beste vrienden, dat in jullie vakantie de band tussen de weldaden en de Weldoener niet zal ontbreken, en dat je ook dit mag zien ais een gave uit Zijn hand. Bij sommige mensen is het zo, dat wat ze thuis nooit zouden doen, dat ze dat rustig doen als ze met vakantie gaan. Laat dat bij jullie niet zo zijn, want Gods geboden gelden overal en altijd. Ook de man uit de bovenstaande tekst is dus op reis. Inderdaad, een opmerkelijke reis. Ik denk niet dat er veel mensen zijn, die deze zomer met dat doel op reis gaan. Deze man is niet op reis voor zaken, voor z'n plezier of ontspanning of om vreemde landen te zien. Hij is op reis om te aanbidden. Ben jij daarvoor al eens op reis geweest? Deze man mocht door genade een God-zoeker zijn. Er was in hem iets van Psalm 42: „Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo dorst mijn ziel naar U, o God". Ik wenste, dat er ook onder ons waren, die zo op reis zouden gaan, als een God-zoeker.

Maar zijn reis is mislukt. Er is niets van terecht gekomen. Hij is alweer op de terugreis. Hij heeft in Jeruzalem God niet gevonden. Hij vond daar wel dood formalisme, versteend Farizeïsme, verschrompelde vormendienst. Maar de levende God heeft hij daar in die stad, waar ze alles van God wisten en alles voor God deden, niet gevonden. Even leeg, even arm, even donker keert deze rijke man naar zijn donker land terug. Al was het een beste wagen, hij had het toch niet best in zijn wagen. Onder leiding van de Heilige Geest zit hij te lezen in Jesaja 53, maar hij verstaat niet wat hij leest. Het is een eeuwig wonder in het leven van deze man dat hij God zoekt. Maar wat oneindig meer betekent: God zoekt hem! En dan gebruikt de Heere Filippus. „En beginnende van diezelfde Schrift verkondigde hem Jezus". Het Woord gaat open. Zijn gesloten hart gaat open. Het geslachte Godslam gaat open tot vergeving van al zijn zwarte zonden, tot verzoening en vrede met God. En zo wordt in zijn hart de ware blijdschap geboren. „Hij reisde zijn weg met blijdschap".

Jongelui, dat is echte blijdschap, dat is een gegronde blijdschap. Uit de droefheid naar God, gewerkt door Woord en Geest, wordt geboren de blijdschap in God door Christus, gewerkt door diezelfde Geest. De Heere gedenke jullie allen, ook in de ernstige omstandigheden, waarin we verkeren in verband met de heersende polio. „Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen". Smeek de Heere om die ware blijdschap in God door Christus. Dat is een vreugde, die alle smarten bant. De Heere wil er om gevraagd zijn, opdat Hij het ons doe.

Ik wens jullie een goede vakantie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1978

Daniel | 24 Pagina's

REIZEN MET BLIJDSCHAP

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1978

Daniel | 24 Pagina's