Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bang voor de wederkomst o

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bang voor de wederkomst o

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Ik ben vaak erg bang voor de wederkomst. Vooral op zondagavond, maar ook wel op andere avonden. Als de dominee zegt dat het einde der tijden nabij is, dan krijg ik het helemaal benauwd. Soms word ik 's nachts wakker. Dan denk ik aan de oordeelsdag en aan wat er dan allemaal zal gebeuren. De hemel en de aarde zullen vergaan. Alles zal verbranden en al die miljarden mensen die ooit geleefd hebben, zullen uit de dood opstaan en moeten geoordeeld worden. Dat beangstigt me enorm. Als ik denk aan al die rampen, de tsunami, aardbevingen, de ziekte aids, en de duizenden mensen die sterven door geweld en aanslagen, dan vraag ik me af of het nog lang zal duren dat de Heere Jezus komt om de aarde te oordelen."

Deze persoonlijke gedachten die een meisje van ongeveer 16 jaar mailde, hebben veel jongeren. Vanaf ongeveer vijftien jaar gaan veel jongeren meer nadenken over de diepe vragen van het leven. Onderwerpen als leven en dood, de eindtijd en de wederkomst en geloofsvragen houden je dan bezig. Begrijpelijk dat je angst ervaart bij de aangrijpende Bijbelgedeelten die gaan over de tekenen der tijden en de oordeelsdag.

De eindtijd en de wederkomst

De tijd tussen Pinksteren en de wederkomst van de Heere Jezus noemen we de eindtijd. Naarmate het moment van de wederkomst dichterbij komt, zal het op aarde moeilijker worden. Er zal _ veel oorlog gevoerd worden. In gebieden waar geen oorlog is, zal het gerucht van de oorlog de mensen bang en bezorgd maken. Hongersnoden en erge ziekten zullen de mensen treffen. Hoe erg dit ook is, toch zegt de Bijbel dat deze gebeurtenissen nog maar het begin van de smarten zijn. Al deze dingen moeten gebeuren, maar toch is dan nog het einde niet gekomen. Er zal een grote verdrukking komen. Om de naam van de Heere Jezus zullen er mensen gehaat en gedood worden. De ongerechtigheid zal toenemen en de liefde tussen de mensen onderling zal verkillen. In de kerk zal veel verleiding zijn. Ook zal de antichrist komen. Hoewel we niet weten wat de aanduiding antichrist precies betekent, weten we wel dat de antichrist een leugenaar is en Jezus als Christus zal loochenen. Voor christenen zal het in die tijd dus erg moeilijk zijn.

En dan komt de dag dat Christus zal terugkomen. Iedereen zal de Heere Jezus zien als Hij komt. Hij zal als Rechter iedereen die ooit geleefd heeft oordelen. Alles wat een mens heeft gedaan zal Hij oordelen, zelfs dat wat niemand wist of wat je misschien helemaal vergeten was.

Angst

Begrijpelijk dat je bang wordt als je aan deze dingen denkt. Maar waarom ben je dan precies bang? Is het angst voor al het geweld of de verdrukking die mogelijk ook in ons land komt? Ben je bang voor de dood? Hoe begrijpelijk je angst ook is, maar ben je alleen daarom bang? Of ben je

ook bevreesd omdat je weet dat sterven betekent dat je God moet ontmoeten? En besef je dat je God niet ontmoeten kan, zonder bekering en geloof? Dat maakt een groot verschil. Want dan ben je niet alleen bevreesd op het moment dat je over de eindtijd en de wederkomst hoort spreken. Maar dan K besef je dat je elk moment kunt sterven. Want op het moment dat we sterven is voor ons de oordeelsdag aangebroken. En hoe zul je als zondaar met zoveel schuld een heilig en rechtvaardig God ontmoeten?

Droefheid

Als het de grootste vraag van je leven is hoe je rechtvaardig voor God moet verschijnen, is je hart niet alleen met angst vervuld voor het erge van de dood, de eindtijd en de wederkomst. Maar dan is er iets wat nog dieper gaat dan de angst. Dat is de droefheid naar God. Als de Heere in je leven komt en je stilzet, word je allereerst bedroefd. Bedroefd omdat je de Heere mist en Hem niet meer kunt missen. Dan ga je vragen of je de Heere mag leren kennen. Je voelt dat de God van de Bijbel zo goed voor je is, en dat jij zo slecht bent. Er komt liefde in je hart voor je Schepper, Die je niet persoonlijk kent. Je voelt dat je de Heere bedroeft en vertoornt door je zonden. Eerst dacht je misschien niet zo moeilijk over de zonde. Maar als de Heere in je leven komt, wordt de zonde het grootste probleem van je leven. Want de zonde maakt scheiding tussen de Heere en jou. En die kloof is niet weg te overbruggen. Al kijk je geen Dvd's meer en al delete je alle slechte muziek van je mp3-speler. Al breek je met voetbal kijken of met het uitgaansleven. Of met wat in jouw leven ook tussen de Heere en jezelf in staat. Of al ga je trouw naar de kerk en al ken je altijd je vragen op catechisatie, de schuld van je leven kun je niet aan God betalen. Want je voelt dat je hart zo zondig is, dat je nooit echt tot Gods eer kan leven. En als je dan denkt aan de oordeelsdag en je sterfdag... Dan ben je veel alleen om de Heere te zoeken en lees je je Bijbel meer dan ooit. Dan ga je graag naar de kerk en naar catechisatie. Want daar kun je horen dat er voor zondaren bij God vandaan nog doen aan is. En wie weet, misschien wil God jou ook wel genadig zijn. Nee, verdiend heb je dat niet, dat besef je maar al te goed. En de Heere is het zeker niet verplicht. Maar omdat je niets te verliezen hebt, kan je uit de kerk niet wegblijven. En dan ruim je meer tijd in om de Heere de nood van je leven voor te leggen in het gebed, dan dat je op MSN bent.

Verlangen

Wat kan je dan verlangen naar een straaltje Licht uit de Bijbel vanuit de hemel! En als dan de Heere laat zien dat er in de Heere Jezus, Die eenmaal als Rechter wederkomen zal, nog voor de grootste der zondaren vergeving mogelijk is. Dat je door de Redder nog verlost kan worden! Dat is met geen woorden te zeggen. Maar dat wil de Heere in 2007 nog steeds aan jongeren schenken. Als je de Heere Jezus als Redder mag leren kennen, wordt dat verlangen naar Hem alleen maar sterker. Dan ga je zelfs verlangen naar de wederkomst. Wat gun je de Heere Jezus dan de eer Die Hem toekomt als Hij wederkomst. Op zulke momenten begrijpen Gods kinderen Guido de Brés heel goed die in het laatste artikel van de Nederlandse Geloofsbelijdenis sprak over de oordeelsdag.

Want op de oordeelsdag zullen Gods kinderen met eer en heerlijkheid gekroond worden, zegt hij. De Heere Jezus zal hun naam belijden voor Zijn Vader en de engelen. Alle tranen zullen van hun ogen afgewist worden. En dan zal blijken dat hun leven met God, waarom ze in de wereld verdrukt, gelasterd of zelfs gedood werden, Gods zaak was! Dan zal God tot een genadige vergelding hun zulk een heerlijkheid geven, dat in het hart van mensen niet is opgeklommen.

En daarom, zegt Guido de Brés, verwachten wij die grote dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus onze Heere.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 mei 2007

Daniel | 32 Pagina's

Bang voor de wederkomst o

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 mei 2007

Daniel | 32 Pagina's