+ Meer informatie

Techniek mag nooit de loods vervangen

Vereniging tegen wal-radar-systeem

4 minuten leestijd

MAASSLUIS — „Door de invoering van het verkeersbegeleidingssysteem langs de Nieuwe Waterweg worden de loodsen marionetten. Vanaf de wal worden dan dwingende richtlijnen voor het varen uitgevaardigd. In die situaties waarin de loods een andere mening heeft, wordt het juist onveiliger."

Algemeen secretaris P. Veldhoen van de Vereniging „de Nederlandse Loods" trekt fel van leer tegen de plannen van de gemeente Rotterdam, die met financiële hulp van het Rijk een geheel nieuw wal-radar-systeem - in de wandeling het VBS genaamd - voor de scheepvaart op de Nieuwe Waterweg wil opzetten.

Ondanks het verzoek van de minister van Verkeer en Waterstaat, ir. Tuijnman, om het werk niet neer te leggen, wil de vereniging de Nederlandse loods a.s. dindag toch een protestver-j gadering beleggen. „We hebben de brief van de minister voor kennisgeving aangenomen en gaan gewoon door", aldus de heer Veldhoen, die verwacht dat zeker 90 procent van de ongeveer 280 loodsen in het Rijnmondgebied naar de bijeenkomst zal komen. Daar zal ook worden beslist over verdere stappen en acties.

Rijksdienst
De loodsen in het Waterweggebied begeleiden schepen vanaf 425 ton naar het havenbekken en andersom. Zij zijn in Rijksdienst. De gemeente Rotterdam heeft eveneens een aantal loodsen in dienst die de schepen in de haven zelf begeleiden. Mogelijk zal een afvaardiging van deze loodsen op de protestvergadering aanwezig zijn. Bij de Vereniging de Nederlandse Loods is ongeveer 95 procent van de in totaal 700 loodsen in ons land aangesloten.

Niet staken
, De heer Veldhoen verklaart nadrukkelijk het misverstand uit de weg te willen ruimen dat dinsdag wordt gestaakt. „We zijn ambtenaren en kunnen daarom niet staken. Het gaat zuiver om een vergadering waarop we ons ongenoegen tegen de gang van zaken kenbaar willen maken.

Voor noodgevallen blijven er dinsdag loodsen beschikbaar". Wel meent de algemeen secretaris dat de bijeenkomst van invloed zal zijn op de scheepvaartbeweging op de Nieuwe Waterweg. Het overgrote deel van de loodsen zal gedurende een periode van zes uur niet werken.

Oorzaak

De belangrijkste oorzaak van de'ontevredenheid onder de loodsen in het district Rijnmond is de toekomstige bevoegdheid tot het geven van een dringende instructie aan de kapiteins door het personeel van het wal-radar-systeem. Volgens de Vereniging de Nederlandse Loods is daarmee de veiligheid beslist niet gediend.

Sinds 1956 kent de Nieuwe Waterweg een aantal radarposten, die aanvankelijk alleen bij barre weersomstandigheden werden bemand om de loodsen behulpzaam te kunnen zijn. Later kregen deze posten een 24 uurs bemanning. Het is de bedoeling van de gemeente Rotterdam de bestaande keten geheel te vervangen. In 1985 moet een splinternieuw verkeersbegeleidend systeem operationeel zijn. Kosten 270 miljoen gulden.

De heer Veldhoen: „De positie van de loods wordt aangetast door de opname van het dwingende advies in het VBS. In de praktijk hebben veel buitenlandse kapiteins ook het liefst alleen met de loods te maken. Taalproblemen, vertrouwdheid en dergelijke spelen daarbij ook een rol. Veel erger is het echter dat de veiligheid eerder zal afnemen, doordat bij het loodsen een inmenging van buitenaf plaatsvindt. Wij willen echt de voortschrijdende technologie niet stoppen, maar vinden het wel erg dat op deze wijze zo veel geld over de balk wordt gesmeten. Voor een bedrag van ongeveer 50 miljoen gulden kan het bestaande systeem voldoende worden gemoderniseerd".

Dure haven

De heer Veldhoen zegt dat door het VBS de haven — en mogelijk ook de loodsgelden fors zullen stijgen. „Met een beweging van ongeveer 35.000 schepen per jaar, denk ik dat ongeveer 1500 gulden per schip per jaar extra moet worden opgebracht. De reders zijn, zeker in deze tijd, nogal prijsbewust. Ijs heb al geluiden vernomen van sommigen dat ze bij verdere prijsverhogingen zullen uitwijken naar een andere haven. Mogelijkheden genoeg: Londen, Bremen, Hamburg en Antwerpen. Vooral de laatste ligt op de loer, klaar als altijd om Rotterdam wat af te snoepen. Ik hoop dat de minister, wanneer hij beslist over de nieuwe wal-radarketen, goed zal beseffen dat Rotterdam zich uit de markt prijst".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.