Bekijk het origineel
Bekijk het origineel
Klavecimbel telt volop mee
Het klavecimbel nam tot circa 1750 een grote plaats in het Europese muziekleven in. Het snaarinstrument werd solistisch bespeeld en functioneerde binnen ensembles. Daarna verdrong de pianoforte en later de piano het klavecimbel. In het begin van de vorige eeuw zette met name de Poolse klaveciniste Wanda Landowska het instrument weer op de kaart. De Nederlandse klavecinist Gustav Leonhardt droeg in de jarig zestig een grote steen bij aan de klavecimbelrevival. Sinds die tijd doet het instrument weer volop mee, vooral bij de uitvoering van composities die voor 1800 geschreven zijn. Er wordt met enige regelmaat nieuwe muziek voor het klavecimbel geschreven. Op deze pagina een overzicht van de totstandkoming van het instrument. De foto's zijn gemaakt bij klavecimbel- en orgelmaker Henk Klop.
Premium Artikel
Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.
Inloggen Neem (proef)abonnementBekijk de hele uitgave van maandag 27 maart 2006
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 27 maart 2006
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's