Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Klavecimbel telt volop mee

Bekijk het origineel

Bladerweergave niet beschikbaar
+ Meer informatie

Klavecimbel telt volop mee

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het klavecimbel nam tot circa 1750 een grote plaats in het Europese muziekleven in. Het snaarinstrument werd solistisch bespeeld en functioneerde binnen ensembles. Daarna verdrong de pianoforte en later de piano het klavecimbel. In het begin van de vorige eeuw zette met name de Poolse klaveciniste Wanda Landowska het instrument weer op de kaart. De Nederlandse klavecinist Gustav Leonhardt droeg in de jarig zestig een grote steen bij aan de klavecimbelrevival. Sinds die tijd doet het instrument weer volop mee, vooral bij de uitvoering van composities die voor 1800 geschreven zijn. Er wordt met enige regelmaat nieuwe muziek voor het klavecimbel geschreven. Op deze pagina een overzicht van de totstandkoming van het instrument. De foto's zijn gemaakt bij klavecimbel- en orgelmaker Henk Klop.

U heeft geen rechten om dit artikel te lezen Premium Artikel

Dit artikel is exclusief leesbaar voor abonnees met een RD-abonnement, een zesdaags abonnement op het RD of op de e-paper. Dit artikel lezen? Log in op uw EMG-account of neem een abonnement.

Inloggen Neem (proef)abonnement

Bekijk de hele uitgave van maandag 27 maart 2006

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Klavecimbel telt volop mee

Bekijk de hele uitgave van maandag 27 maart 2006

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's