+ Meer informatie

Coevorden ziet kansen met terminal

Door keizer Wilhelm aangelegde spoorlijn basis voor succes

5 minuten leestijd

COEVORDEN - Coevorden moet het Venio van het Noorden worden: een belangrijk international distributiecentrum. Werd in 1989 een eerste aanzet gegeven bij de ingebruikname van een overslagterminal voor rail/wegvervoer, voor de komende jaren staat veel meer op stapel. Voor eind 1992 moet er voor 50 miljoen gulden worden geïnvesteerd in een overdekte terminal. Over de stormachtige groei van het combivervoer, waaraan de Duitse keizer Wilhelm in 1905 mede de basis gaf door de aanleg van een Duitse spoorlijn op Nederlands grondgebied...

Een lange trein met een eindeloze rij Amerikaanse legervoertuigen, bestemd voor het Golfgebied, glijdt voorbij. Het js er één van de vele militaire transporten, die de afgelopen weken Coevorden passeerden. Op het aanpalende terrein van transportbedrijf Van der Graaf wordt tijdens een fikse hagelbui een treinstel met tweedehands personenauto's geladen. De laatste zending van 1990 voor de voormalige DDR.

Enorme hallen bevatten tienduizenden kilo's halfprodukten en buiten wachten gevulde containers. Ze gaan straks op weg naar een internationale overslagterminal in Verona (Italië), via Oostenrijk naar Iran, en —in toenemende mate- Polen, de voormalige DDR, Hongarije, Roemenië, de Sowjet-Unie. Andere goederen verdwijnen richting Scandinavië, Engeland en Amerika.

Het waren de Duitse keizer Wilhelm en de Nederlandse minister van waterstaat Bevers die in 1905 een overeenkomst sloten voor een Duits spoorlijntje naar Coevorden. Sinds 1908 wordt dit lijntje, dat de Drentse plaats verbindt met Bad Bentheim. geëxploiteerd door de Bentheimer Eisenbahn AG. Tot begin '89 had het spoor een voortkabbelend bestaan. Het was de huidige eigenaar van transportgroep Van der Graaf, J. van der Graaf, die de grote mogelijkheden van de lijn onderkende. Hij verplaatste zijn krap behuisde onderneming van de Monierweg in Coevorden naar de ruim bemeten locatie langs de spoorlijnen van de Bentheimer en de NS.

De voorbije twee jaar kenmerkten zich door stormachtige groei. De oplopende brandstofprijzen en de milieudiscussies werken in het voordeel van de trein. Het achterland is verder ontsloten: de Oostbloklanden doen ook mee. Zelf wijt de directie van het bedrijf de groei eveneens aan de gunstige ligging van Coevorden. in een rechte lijn van Amsterdam naar Moskou, van Rotterdam naar Stockholm en van Groningen naar Milaan. Andere factoren zijn de redelijk goedkope industriegrond, het eenvoudig werven van niet al te duur personeel en het ontbreken van files in dit deel van het land. Met de eigen vrachtauto's worden gemakkelijk de containers zonodig weggebracht of opgehaald. Daarbij komt dan nog het benutten van de enige rechtstreeks spooraansluiting in ons land op die van de Deutsche Bundesbahn.

Doen
Kan het succes van de onderneming worden verklaard uit een reeks meevallers? J. H. Koop, lid van het zeskoppige directieteam van de op meerdere plaatsen gevestigde onderneming, vindt van niet. „Het is ook geloven in je produkt. Gecombineerd vervoer, dat heeft volgens ons de toekomst. We doen geen uitgebreide studies naar de haalbaarheid. Al dat gepraat over railservicecentra of wat dan ook. Straks kun je in elke gemeente een wagonnetje aanpikken. Wij investeren in onze terminal".

Sedert de start op 1 januari 1989 heeft een verdrievoudiging van de terminalcapaciteit plaatsgevonden. In principe kunnen de faciliteiten op de grond van Van der Graaf ook door derden worden gebruikt. Tot op heden wordt daar weinig gebruik van gemaakt. Niet in de minste plaats omdat de transportonderneming zelf niet aan de groeiende vraag kan voldoen. Daarin komt nu verandering.

Aan de vooravond van Kerst heeft het bedrijf, gesteund door de gemeente Coevorden, bij de provincie een aanvraag voor maar liefst 21 miljoen gulden subsidie ingediend. Van der Graaf neemt de overige 29 miljoen voor zijn rekening. Voor dat bedrag moeten een overdekte terminal worden gebouwd, compleet met een voor treinen bereikbaar vries- en koelhuis, opstelvakken voor zogenaamde huckepachopleggers, opslagterrein, douanedepot en een bedrijfsverzamelgebouw. Een aparte toegangsweg en ingang dienen het openbare karakter van de Terminal Coevorden te benadrukken. Een beheersmaatschappij waarin ook de NS deelneemt, is verantwoordelijk voor de gang van zaken. Zelf houdt de transportonderneming een optie op de bouw van nog eens twee opslaghallen. De nodige opstelvakken voor containers op het huidige terrein completeren het geheel. Een bijdrage wordt gevraagd van het Rijk, terwijl ook enkele Europese subsidiebronnen worden aangeboord.

NAVO-depot
De uitbreiding komt op het terrein tussen de huidige terminal en het nabijgelegen NAVO-depot. De werkgelegenheid -chauffeurs, kraanmachinisten, administratief personeelneemt naar schatting met 125 arbeidsplaatsen toe. De indirecte werkgelegenheid is daarvan een veelvoud. De uitbreiding moet eind 1992 een feit zijn.

Tot nu toe is er voor negen miljoen gulden in de terminal geïnvesteerd. Met de nieuwe investering kan de terminal over vier jaar 20.000 wagons op jaarbasis verwerken met een totaal gewicht van 532 miljoen kilo. Bestemmingen als Italië, Spanje. Portugal, Scandinavië, Oost-Europa en overzee zullen dan dagelijks vanuit Coevorden worden aangedaan.

De groei van fiet rail-wegvervoer krijgt extra impulsen door de te verwachten tol op de Duitse autowegen. Koop: „Met die heffing en 1992 in zicht moet er niet te lang worden gewacht. Er is hier voldoende ruimte voor derden. Wij kunnen dit niet alleen".

Mentaliteit
Ongeacht de uitkomsten van de subsidie-aanvraag, wordt er toch uitgebreid. „In beperkte mate. Dat moet ook om aan de vraag te kunnen voldoen", vertelt Koop, die benadrukt dat 'zijn' bedrijf niet onbeperkt kan investeren. „We hebben bewust gekozen voor een geleidelijk opbouw. Daarom zijn we begonnen met het vervoer naar Verona, waar we ook een eigen onderneming hebben. Daar draait het om deze sector. Alles staat of valt met een goede organisatie in het achterland. Daarom zijn we bezig met een eigen bedrijfje in Polen. Vooral in de Zuideuropese landen en nu ook in het Oostblok is dat belangrijk. Als je er zelf niet bij bent. komt er niets van terecht".

De Coevordenaren zien veel mogelijkheden. Nu al rijdt er dagelijks een containertrein naar Rotterdam. Dat kan volgens Koop worden verdubbeld • met nog eens een trein. „Iedereen,; heeft de mond vol over Amsterdam,,/ en Rotterdam. Daar zijn de wegen'" propvol. Als je weet dat in Rotter-"dam een container nu zeven keer-v. wordt gehandled. Waarom zet je het ;• spul niet direct op het spoor naar een groot overslagcentrum? Laat die containers maar naar hier komen...".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.