Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PARLEMENTAIR LOGBOEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PARLEMENTAIR LOGBOEK

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

LUID VAN DE DAKEN

's Maandags toen de sneeuw nog niet was gevallen hield de vaste commissie voor onderwijs en wetenschappen zich bezig met een brief over de Nieuwe Leraren opleidingen (NLO's) van de hand van minister Pais. Helemaal er uit kwamen ze niet, er komt waarschijnlijk nog een vervolg, want er werden meer problemen opgeroepen dan opgelost. Pais schilderde een „wetgevend panorama", hanteerde begrippen als „i-model" en „ij-model", eerste poot en tweede poot en bleef overeind. In plaats van de thans bestaande zeven NLO's komen er tien lerarenopleidingen die abituriënten met een dubbele bevoegdheid zullen gaan afleveren.

Verder zullen de MO-opleidingen worden opgepoetst en niet worden afgebroken, zoals voorganger Van Kemenade in z'n hoofd had. Ondanks de uitbreiding tot tien opleidingen mag het totaal aantal toe te laten studenten niet worden verhoogd. Je kunt op je vingers uitrekenen dat dat arbeidsplaatsen gaat kosten. Alarmerende berichten uit het veld noemden voor het eerste cursusjaar zelfs een getal van 300, maar Pais kwam niet verder dan 31 plaatsen. Ik ben niet terzakekundig op dit gebied en wacht dus maar af.

Ook het, , wetgevend panorama" is nog nauwelijks belicht. Het verkeert nog in de persoonlijke-hobbyfase. Volgens hem moet er een groot bouwwerk komen waarin alle opleidingen voor onderwijsgevenden, van kleuterschool tot hoger beroepsonderwijs een plaats krijgen.

Een tweede openbare commissievergadering zal hopelijk meer harde uitspraken opleveren.

De senatoren debatteerden over het beleid van Volksgezondheid en Milieuhygiëne. Tevens stond de Wet" geluidhinder op de agenda.- Bij Volksgezondheid gooide de ƒ5, eigen bijdrage per dag hoge ogen.

De meerderheid was er niet zo gelukkig mee. Ik kan daar zo langzamerhand ook wel inkomen. Kostenbeheersing in de gezondheidszorg is noodzakelijk. Beter nu kleine stapjes op weg naar minder meer, dan straks grote klappen naar meer minder. Maar het van CDAzijde gelaakte „marchanderen en gekrakeel in de discussie" is wel waar als gedoeld wordt op de steeds veranderende plannen van de rege­ ring: van ƒ 100, - eigen risico voor fondspatiënten via ƒ 10, - eigen bijdrage per dag in zieken- of verpleeghuis naar ƒ 5, - eigen bijdrage, nu wellicht weer met een maximum van ƒ 80, -. Ombuigingsbreiwerk, accoord, maar laat dan niet te veel steken vallen. Daar dien je de geloofwaardigheid van het voeren van een beleid ook niet mee. Zonder hoofdelijke stemming werd de Wet Geluidhinder aangenomen.

Het komt niet vaak voor in de Eerste Kamer, maar er werd tijdens deze beraadslaging een motie ingediend, en wel door de socialist De Cloe. In mijn ogen geen onzinnige, al raadde minister Ginjaar hem af. De strakke normen van de wet kunnen tot gevolg hebben dat een halve stad moet worden afgebroken en niet meer mag worden opgebouwd.

Die vrees leeft ook bij mij. De minister was echter optimistischer. Volgens hem zijn er altijd wel oplossingen te vinden. Laten we het hopen. In 1980 komt hij pas met een tijdschema voor invoering van de gehele wet. Er zullen inderdaad nogal wat jaartjes over heengaan voordat de wet op de praktijk gerichte handen en voeten zal hebben gekregen.

De Tweede Kamer hield zich dinsdag ettelijke uren bezig met stemmingen. ^O ver de meest uiteenlopende zaken. Het is ondoenlijk voor mij om ze alle weer te geven.

Buitenlandse Zaken, CRM, Defensie en moties ingediend tijdens de openbare beraadslaging van de beide vaste commissies voor Defensie en Buitenlandse Zaken over de nota Kernbewapening en de beide NA­ VO-delen, dat waren de hoofdstukken waarover gestemd moest worden. De fractie van de SGP stemde tegen een aantal posten van de begroting van CRM. Zoals altijd. Om daarmee aan te geven dat tegen vele onder CRM ressorterende zaken principiële bedenkingen leven bij onze fractie. Inzake de hele problematiek van de kernbewapening konden wij ons over het algemeen wel vinden in het beleid zoals aangekondigd. Ik zou slechts een motie willen opvoeren, en wel die van de vorige minister van Buitenlandse Zaken, de heer Van der Stoel. Die werd met bijna algemene stemmen aangenomen. Alleen de PPR was tegen. Zij gewaagde van het geven van prioriteit aan terugdringing van de rol van kernwapens en betuigde haar instemming met het beleid van president Carter inzake SALT II, terwijl voorts de Regering werd verzocht, in het NAVO-overleg over nucleaire wapens in het bijzonder de volgende doeleinden na te streven:

1. handhaving van het aanbod tot vermindering van Amerikaanse nucleaire middelen in Europa in ruil voor vermindering van het aantal Russische tanks, in het kader van de MBFR-onderhandelingen gedaan;

2. afwijzing van zodanige wijzigingen van de in Europa aanwezige wapensystemen.^dat het gevaar van een vroegtijdige inzet van nucleaire wapens in een eventueel gewapend conflict vergroot wordt;

3. het zo spoedig mogelijk na ratificatie van een SALT Il-accoord doorgaan met onderhandelingen, waarin op grondslag van een globaal evenwicht van de nucleaire strijdkrachten van de VS en de Sovjet-Unie in het bijzonder een poging wordt gedaan om een nucleaire bewapeningsrace in Europa te verhinderen en de rol van de kernwapens in Europa terug te dringen.

De sluiting van het Koninklijk Tehuis voor oud-mihtairen „Bronbeek" kreeg met algemene stemmen uitstel van executie. Algemeen was ook de bezorgdheid, (alleen de CPN liet verstek gaan) over de schending van de mensenrechten in Ethiopië.

In een mede door de heer Van Rossum ondertekende motie werd de minister van Buitenlandse Zaken uitgenodigd initiatieven te ontwikkelen binnen het kader van de Europese Politieke Samenwerking, opdat de Franse ambassadeur namens de Negen een démarche zou ondernemen te Addis Abbeba, waaruit de zeer ernstige bezorgheid zou blijken over de schending van de mensenrechten in Ethiopië.

Bij CRM sprong de afwijzing van de zogenaamde shirt-reclame en het op de bres springen voor privacy van bejaarden in 't oog.

Woensdag werd het openbare leven in Nederland ernstig ontregeld. De Kamer begon drie uur later dan was gepland. Hoofdmoot voor deze en de komende dag was de begroting voor Volkshuisvesting en Ruimte­ lijke Ordening. De discussie over het tracé van de Almere spoorlijn, waaraan ook de heer Van Rossum deelnam en waarbij hij zich stelde achtef de keus van de minister, laten we op deze plaats verder schieten. Volgende week antwoordt de bewindsman pas, zodat er dan meer reden is om er op terug te komen.

Evenzo zou ik willen handelen met betrekking tot de afhandeling van de brief van de minister van Economische Zaken inzake Urenco. Over de bouw van een uranium verrijkende fabriek in Gronau door de Duitse overheid.

De op donderdag gehouden interpellaties over de gang van zaken bij de Directie Verkeersveiligheid bij het departement van Verkeer en Waterstaat (weer was de heer Van Rossum van de partij) en over de problemen rond de open school moet ik om der tijdswille laten rusten. Wel wil ik nog kwijt dat het verwijt van minister Pais van stemmingmakerij aan het adres van de heer Van Kemenade bepaald niet in lucht hing. De opponent werd behoorlijk afgestraft, ook door mevrouw Ginjaar van de VVD.

De laatste begroting liet zich aanzien als een klucht. Met als hoofdrolspelers de heren Van Dam, Kombrink, De Beer en de bewindslieden Beelaerts van Blokland en Brokx. Dit door incidenten ontregelde samentreffen liet de problematiek waar het in feite om zou moeten gaan bijna geheel ondersneeuwen. Kombrink werd door de Voorzitter bijna de zaal uitgestuurd (partijgenoten). Pol de Beer mocht niet ingaan op interrupties van de linkerzijde (terwijl hij nauwelijks zonder interrupties kan leven) en Van Dam liet de vergadering schorsen omdat hij niet door de minister werd beantwoord op z'n grievende aanvallen. Het eerste en het laatste voorval komen slechts sporadisch voor in de parlementaire geschiedenis. Er vielen woorden als obstructie en arrogantie. En voor beide woorden was beslist een plaatsje in te ruimen. Ik ga nu maar verder niet inhoudelijk op de discussie in.

Als het zicht is opgeklaard is daar meer reden toe. Wat de heer Van Rossum ter sprake heeft gebracht kunt u tezijnertijd nog nalezen. Ik beloof bij het scheiden van markt dat ik nog nader op deze huiselijke twist zal terugkomen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 februari 1979

De Banier | 8 Pagina's

PARLEMENTAIR LOGBOEK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 februari 1979

De Banier | 8 Pagina's