Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKORDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKORDE

Artikel 62

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een iedere Kerk zal zulke manier van bediening des Avondmaals houden, als zij oordeelt tot de meeste stichting te dienen. Welverstaande nochtans dat de uitwendige Ceremonien, in Gods Woord voorgeschreven, niet veranderd, en alle superstitie (bijgeloof) vermeden worde, en dat na de voleindiging der predikatie en der gemeene gebeden op den predikstoel, het formulier des Avondmaals, mitsgaders het gebed daartoe dienende, voor de Tafel zal worden gelezen.

In het Artikel wordt gehandeld over de wijze der Avondmaalsviering.

Er zal geoordeeld worden welke wijze de meest stichtelijke is voor de gemeente. Het verschil in middelmatige dingen wordt toegelaten. Daarbij kunnen we denken om het volgende:

Of het Avondmaal staande of zittende zal gevierd worden. Het zitten is de meest gepaste wijze, ziende op het Avondmaal als een maaltijd.

Of men gedurende de viering van het Sacrament een hoofdstuk uit den Bijbel zal lezen, eenige psalmverzen zal zingen, of een korte toespraak zal houden. De Gereformeerde Gemeenten houden zich thans aan een korte toespraak bij de bediening der tafels en het zingen van een psalmvers bij het beeindigen.

Ieder Avondmaalganger enkele woorden toe te spreken, leidt gewoonlijk niet tot stichting. Teveel persoonlijkheid zal worden voorkomen.

Gezorgd worde dat de uitwendige Ceremoniën in Gods Woord voorgeschreven, niet worden veranderd en alle bijgeloovigheid vermeden worde.

Hier denken we om de breking des broods en het gebruiken van den wijn. Dat er ongezuurd brood zal gebruikt worden als bij het Pascha des O. T., is een verzinsel van menschen. De gewijde ouwel van de Luthersche en Roomsch Katholieke Kerk, wordt hier veroordeeld.

Het wegnemen van de tafel en den beker bij de bediening van het Avondmaal, is in strijd met Gods Woord en dit Artikel. Laten we denken om de instelling van dit Sacrament door Christus. Neemt men de tafel weg, zoo verliest ook het Sacrament het aanzien van een maaltijd. Het wegnemen van den beker is tegen de instelling van het H. Avondmaal en het Avondmaalsformulier. Neemt men ook den beker weg, zoo gaat de uitdrukking der onderlinge gemeenschap geheel te loor.

In de meeste kerken ontziet men het thans niet om tafel en beker weg te nemen bij het vieren des Avondmaals. Zeer droevig, voorwaar! Dat Gods knechten en kinderen zich verre houden, van de nieuwmodische Avondmaalsbediening onzer dagen.

Aan het einde van het Artikel, wordt gewezen op het lezen van het Formulier en het gebed. Vroeger was het de gewoonte dit niet op den predikstoel, maar voor de tafel te doen. Wordt het H. Avondmaal nu vóór den kansel gevierd, zoo kan het echter geen bezwaar zijn dat Formulier en gebed van den predikstoel gelezen worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1943

The Banner of Truth | 16 Pagina's

KERKORDE

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1943

The Banner of Truth | 16 Pagina's