+ Meer informatie

Scheepsbouw klimt verder uit dal omhoog

„Nederland nog steeds geduchte concurrent"

2 minuten leestijd

ROTTERDAM - Het gaat weer beter met de Nederlandse scheepsbouw. In het afgelopen jaar waren er in ons land 107 schepen in bestelling met een gezamenlijk tonnage van 264.500. Dat blijkt uit het jaarrapport van de Nederlandse poot van LLoyd's Register of Shipping, dat in Rotterdam is bekendgemaakt.

Het dieptepunt voor de Nederlandse scheepsbouw was 1987. Toen waren er 67 schepen met een gezamenlijk tonnage van 62.400 in aanbouw. In 1988 kwam de opleving met ook 107 schepen en een tonnage van 218.000. Over de gehele wereld werden vorig jaar weer meer schepen besteld. De totale wereld-orderportefeuille kwam uit op 31,3 miljoen ton. Sinds 1983 zijn de orderboeken niet meer zo dik geweest. Dat is een opmerkelijk herstel na vier slechtere jaren.

Extra impuls

De opleving is niet eenmalig maar zal zich volgens ir. W. de Jong van Lloyd's de komende jaren doorzetten. Gevolg van de hernieuwde belangstelling van de reders is ook dat er aanzienlijk minder schepen zijn gesloopt, bijna twee derde minder dan in 1988. Door gebrek aan beschikbare bouwcapaciteit zijn de prijzen van nieuwbouwschepen flink gestegen.

Ook ons land profiteert van de opleving. Een extra impuls voor de scheepsbouw in ons land zou de stopzetting zijn door Europese landen van steunverlening aan werven en reders. De Nederlandse werven blijken namelijk in prijs en kwaliteit geduchte concurrenten. Nog onlangs miste werf "De Merwede" samen met de noordelijke scheepsbouwcombinatie Cono een order voor twee veerboten van ieder rond de 90 miljoen gulden wegens Noorse overheidssteun aan de concurrende Noorse werf. Dank zij tweemaal 25 miljoen gulden overheidsgeld sleepte de Noorse werf de order binnen.

Wereldwijd werden niet alleen veel tankers maar ook veel bulkcarriers en containerschepen besteld. Het aantal orders voor tankers verdubbelde zelfs ten opzichte van vorig jaar. Er komt weer meer belangstelling voor grote tankers na een terugval sinds de tweede helft van de jaren zeventig. Ook willen reders steeds grotere containerschepen.

Zuid-Korea

Japan is inmiddels Zuid-Korea weer voorbijgestreefd als belangrijkste scheepsbouwnatie. Dat komt mede door de reorganisatie van de Japanse scheepsbouw in de tweede helft van de jaren '80 en de financiële problemen van een aantal Koreaanse werven eind jaren '80. Vorig jaar nam Japan bijna de helft van het totale wereldtonnage voor zijn rekening. :":V'\

Vanaf 1982 werd de totale wereldvloot zes jaar lang steeds kleiner. In 1987 en 1988 kwam die daling tot staan en vorig jaar was er weer een groei te zien van 7,1 miljoen ton tot 410,5 miljoen ton. Naast een groei in tankers, droge-lading- en containerschepen groeide ook het aantal vissersschepen, veerschepen en passagiersschepen, bevoorradingsboten, baggerschepen, ijsbrekers en onderzoelcsschepen. Halverwege vorig jaar was de totale wereld-handelsvloot weer zo hersteld dat deze slechts 0,5 procent kleiner was dan tien jaar geleden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.