+ Meer informatie

Synode: Conciliaire proces moet breed doorgaan

„Achter overlevingsvragen zitten wel geloofsvragen"

3 minuten leestijd

DOORN - De Nederlandse Hervormde Kerk wil dat het conciliaire proces wordt voortgezet. De synode vindt echter boeken-zeer waardevol is.we! „dat de hele Nederlandse geloofsgemeenschap" betrokken moet worden bij dit „kerkelijk bezinningsproces op gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping". We zijn er overigens niet in geslaagd het proces, dat met Pinksteren zou moeten worden afgesloten, op gang te krijgen in confessionele kring en in de Gereformeerde Bond, zo bekende zaterdag de hervormde begeleidingscommissie. De synode besloot daarna er alles aan te doen om in ieder geval op organisatorisch terrein inbreng uit deze hoek te garanderen. In andere hoeken van de kerk is het overigens onduidelijk in hoeverre men ennthousiast is over het proces.

Synoderapporteur ds. J. Brezet riep confessionelen en bonders op de grote wereldproblemen niet steeds over te laten aan „linkse jongens of middenmensen". De synode ging tijdens de besluitvorming unaniem akkoord met een amendement van ds. P. van der Kraan om bij dit hele proces „de geloofsvragen achter de overlevingsvragen" voldoende aandacht te geven. Ds. Van der Kraan vroeg zich ook af of er een wissel om is, omdat in de stukken een visie op Israël ontbreekt en „daarmee ten diepste op de God van Israël. Dat verklaart veel van het subjectieve. Zowel in Bazel als in Seoel proef je meer en meer de volksreligiositeit die ooit als extreem uiterste de leus voerde „God met ons en de jood moet dood".

Waarom? Hierom!


Ds. R. A. Grisnigt legde uit waarom in de rechterflank zo afstandelijk gereageerd wordt op het conciliaire proces. „Het stort zich te veel in het „christelijk politiek ingekleurd activisme" en tijdens internationale conferenties ontstaat bovendien een soort „subjectivistische religiositeit", die wel erg ver verwijderd is van het reformatorische erfgoed. Wij ervaren een zekere zelfgenoegzaamheid in al die stukken. Men gaat er maar van uit dat we allemaal kinderen van God zijn, en dat Christus gestorven is wordt, zonder persoonlijke toepassing, allemaal -slechts als feit aanvaard".


Ds. Grisnigt kreeg vanuit de Raad voor Overheid en Samenleving (ROS) bij monde van G. Verweij te horen dat „je het in de oecumene niet allemaal zelf voor het zeggen hebt". In het slotdocument van Bazel wordt bij voorbeeld gesproken over „het sacrale karakter van de mens".


Ds. P. Koeman uit Woudenberg had -kritisch- meegewerkt aan de begeleidingscommissie conciliaire proces. Hij waarschuwde er nadrukkelijk voor dat dezelfde woorden vaak een andere lading hebben. Hij riep de synode op ook in dezen terug te gaan naar de Schriften en de belijdenis en zei dat ook inzake het conciliaire proces de Institutie van Calvijn - en dan met name de eerste twee boeken - zeer waardevol is.

Teleurgesteld

In navolging van de Raad van Kerken, die de mening van lidkerken heeft gevraagd over voortzetting van het proces, pleitte de hervormde synode ervoor de komende jaren speciale aandacht te schenken aan de eenwording van Europa. Secretaris drs. L. J. Hogebrink van de ROS, net terug uit Seoel, was enigszins teleurgesteld over de wereldconferenproces. Vooral het gebrek aan solida riteit van kerken uit de Derde Wereld met de „nieuwe mensen uit Oost-Europa" viel hem tegen.


Op de vraag of de Hervormde Kerk de Wereldraad van Kerken moet kapittelen over zijn kritiekloze houding ten aanzien van Oost-Europa, antwoordde Hogebrink dat de westerse kerken de hand in eigen boezem moeten steken. „Op het IKV en Pax Christi na hebben kerken en kerkelijke organisaties verzuimd tot het uiterste te proberen contacten te onderhouden met tegenstanders van de communistische regimes".


Ds. W. R. van der Zee, secretaris van de Raad van Kerken en eveneens Seoel- ganger, zei dat er nog een volgende wereldconferentie nodig is om de bezinning over de grote wereldproblemen af te ronden. Tijdens de bijeenkomst in Seoel is om organisatorische redenen „iets fundamenteel misgegaan", zei hij, doelend op het feit dat een deel van het slotdocument onder grote invloed van de Derde-Wereldkerken de eindstreep niet haalde. Seoel was een brug te ver, zo zei hij.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.