+ Meer informatie

ZEVENAAR

2 minuten leestijd

Bij Essilor-Classen in Zevenaar rollen duizenden brilleglazen van de produktielijn. Op de foto is te zien dat bij het aanbrengen van een ontspiegelende laag een speciaal ontwikkelde, elektronisch gestuurde hoogvacuümmachine wordt gebruikt. liefst zo'n 30.000 uitvoeringsmogelijkheden.

Renes over het mode-aspect binnen de oogoptiek: „De Nederlander is wat dit aangaat, in vergelijking met vele buitenlanders, vrij nuchter. Hij laat zich niet zo gemakkelijk verleiden tot een extra uitgave op dit punt, hoewel wij dat als industrie natuurlijk wel stimuleren. Bij ons draagt iemand gemiddeld 4 a 4,5 jaar dezelfde bril. In Zuid-Europa toont men zich modebewuster. Daar wisselt men elke 2 a 2,5 jaar van montuur en glas. Wij kenmerken ons, denk ik, door een wat soberder instelling met betrekking tot ons uiterlijk". volgende deel van het proces vindt de kleuring plaats.

Ten slotte brengt de transportband de glazen in de chemische en fysische/elektronische afdeling. Daar treffen we een stukje hoogwaardige technologie aan. In een chirurgische omgeving (een klimaat dat strikt is geconditioneerd op stof, temperatuur en vochtigheid), met behulp van hoogvacuümkloicken, die gekoeld zijn met stikstof van min 196 graden Celsius, en door de werking van elektronenkanonnen worden laagjes aangebracht met een dikte van een miljoenste millimeter. Die moeten het glas ongevoeliger maken voor de reflectie van het licht. Foto Essilor-Classen bracht het produktiegebeuren en de commerciële afdeling onder één dak. Die samenvoeging leverde een botsing van twee verschillende bedrijfsculturen op. Dat dwong ons tot bezinning en tot aanpassing van de werkmethoden. Daarbij hebben we vooral gestreefd naar een grote betrokkenheid van het personeel op de werkvloer. Als je met mensen op respectvolle wijze omgaat, als je hun bevoegdheden toekent en in dat verband de juiste omstandigheden creëert, roep je bij hen een uitdaging op. Dat wekt een enorm enthousiasme, echt onvoorstelbaar".

De resultaten van dat proces kwamen tot uitdrukking in onder meei kortere levertijden, minder klachten van afnemers, geringere uitval en verlaging van de kosten. Samengevat: de kwaliteit in allerlei opzichten verbeterde en bereikte een niveau dat voldoet aan internationale standaarden. „De kroon op het jarenlange werk van al onze personeesleden", aldus Renes.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.