Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEN BLAAS IN DE ROOK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN BLAAS IN DE ROOK

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waar Dat heen zegt 'Haas' (Cahijn noemt dat ook), zegt de nieuw berijming lederen zak (in de rook). Bekende woorden dus, hierhoi< en neergeschreven; nlaar mag ook de inhoud bekend zijn in ons leven? Kennen we door genade iets van de zielspraktijk, van David: Ik ben, helaas, een leed'ren zak gelijk, die al zijn vocht heeft in den rook verloren; zoals we dal in psalm honderdnegentien horen ? Want het komt er voor een ieder toch op aan, om de zaken van die woorden te mogen verstaan. Wellicht ten overvloede even het beeld verklaard: Oudtijds werd de wijn in lederen zakken bewaard; voorts hing men die wijn in die zakken op, thuis, namelijk in de bovenste ruimten van het huis, opdat de rook van beneden daar langs zou gaan. Maar met welk doel werd dat roken dan gedaan ? Deze methode, ook door Grieken en Romeinen betrach maakte de wijn des te eerder oud, smakelijk en zacht. Maar als dit in psalm honderdnegentien staat, moeten we er wel op letten om welk beeld het gaat; het gaat niet om de wijn, maar om de zak, maar ook: niet alleen om de zak, maar om een zak in de rook. De inhoud van zo 'n zak in de rook was wel goed, maar van buiten was hij vuil, zwart van het roet. Zo onaanzienlijk en zo verschrompeld, dat beeld, gebruikt David, die door de Heere was bedeeld, niet alleen met gaz'en, maar met veel genade ook: Ik ben geworden als een lederen zak in den rook. Rook wijst op hitte en is afkomstig van iniur; de rook droogt de zak of blaas uit op den duur. De man naar Gods hart, zó t> eel van God geleerd, zegt: Ik ben verschrompeld, verdroogd, uitgeteerd. Dat loordt vrijwel niet begrepen in onze dagen, waarin zo zielen over (Christus en genade gewagen; zn 'n uitdrukking wordt door hén niet verslaan, die denken van kracht lot kracht voort ie gaan, die altijd kunnen geloi'en en menen God te verhogen, maar niet welen van uit te teren en uit te drogen. David kan met dat rijke christendom niet mee, en hij kan er niet jaloers op worden ook, nee, hij houdt meer van arme tobbers in Gods Koninkrijk; hij voelt zich een lederen zak in de rook gelijk. Hij kan niet mee met die gelovigen van ome dagen, maar hem horen we het hier i'oor God als uilklagen: O, ik ellendig mens, nooit had ik het verwacht, dat het zo laag met me zou aflopen, nooit gedacht; hoe ver Heere, hoe ver leef ik toch bij U vandaan, dat ik soms denk: Kan hel met genade wel bestaan? Zo biddeloos, dankeloos, indrukkeloos, ja nog meer: zo goddeloos. Uw Naam niet tot eer, maar tol oneer; zo dor, zo droog, als een lederen zak in de rook, ja, zo geheel verschrompeld, zo voel ik me mi ook; zo dood, dat hel lijkt of niets me kan verschrikken, en dat ook geen God of hemel me kan verkwikken; ja, dal ik soms vraag of er wel een God en hemel is, en of ik me voor de eeuwigheid nog niet vergis; soms vrees ik een man te zijn, die de naam heeft, maar dan ook niet meer dan de naam, dat hij leeft; geesteloos en gevoelloos, zodat ik me moet afi'ragen, of ik wel een ziel voor de eeuwigheid zal omdragen; o, hel zou al zo omzettend veel zijn gewonnen, als ik geloven kon, dat God met me was begonnen, ik ben als een lederen zak, in de rook opgehangen, wanneer, o God, zal ik Uw troost (weer) ontvangen? Nee, hel beeld waarmee David zich hier vergelijkt, i'erstaat het geslacht niet, dat rijk is en verrijkt; zulke taal wordt niet begrepen door dal soort, dat zo'n betrekking heeft op God en op Zijn Woord; dat zo aangenaam bij die predikanten kan kerken, die nog zo veel werkingen des Geestes kunnen merken die hebben andere zakken nodig, namelijk zakken, waar ze alle versjes en beloften in- en uitpakken; die zijn blij zo bekrompen niet te hoeven leven, en voelen zich ver boven zo 'n ellendige verheven. Als het erop aankomt, wordl David alleen verstaan, door hen, die door ontdekking dezelfde weg gaan; ook zo ellendig en zo arm, ondanks alle weldaden, een lederen zak in de rook, door ontdekkende genade Want het helpt niet of we dezelfde woorden spreken; door God wordt naar waarheid in hel hart gekeken. Als we met Datheen van een blaas in de rook zingen, mag er dan bevindelijk kennis zijn van die dingen ? Bij David was het waar: een lederen zak in de rook; maar kennen wij door ontdekkende genade dal ook?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1981

De Wachter Sions | 8 Pagina's

EEN BLAAS IN DE ROOK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1981

De Wachter Sions | 8 Pagina's