+ Meer informatie

Treinkaartje wordt tien procent duurder

Nodig om knelpunten op te lossen

2 minuten leestijd

DEN HAAG — Het treinkaartje wordt met ingang van 1 oktober 9,8 procent duurder. De tarieven voor het stads- en streekvervoer zullen in het kader van de jaarlijkse tariefverhoging zeven procent stijgen. Dit heeft minister Tuijnman van Verkeer en waterstaat woensdag in een brief aan de Tweede Kamer bekendgemaakt.

De tariefverhoging voor de spoorwegen ligt vier procent hoger dan normaal. Volgens de bewindsman is die extra verhoging de enige manier om aan de vijfhonderrd miljoen gulden te komen die nodig is om acht knelpunten in hèt spoorwegnet op te heeften. Het bestaande NS-investeringsplan (lopend van X980 tot 1988) biedt volgens Tuijnman geen financiële ruimte meer om ook maar één knelpunt op te lossen. Reden daarvoor is de extra druk op het plan door een flinke stijging van het reizigersvervoer.

Extra*s

Alle extra opbrengsten die de vele reizigers in het laatje brengen, gaan volgens de minister op aan de aanschaf van extra materieel bij de NS en aan het dekken van de tegenvallende tekorten bij het overige openbaar vervoer. Hoewel de spoorwegen 1370 miljoen gulden in portefeuille hebben voor nieuwe projecten is er geen geld voor de knelpunten. Het bestaande geld gaat op aan nieuwe lijnen en projecten als de Schiphollijn, de Hemspoortunnel, de Nieuwegeinlijn en de Flevolijn. Hierin ligt volgens Tuijnman de noodzaak om de tarieven van de NS aan de extra verhoging van vier procent te onderwerpen. ïloewel de minister oorspronkelijk van plan was de verhoging reeds met ingang van 1 mei door te voeren, heeft hij hier onder druk van een motie van de Tweede Kamer van afgezien.

Oplossen

Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen verklaarde woensdag desgevraagd, dat voor NS het oplossen van de acht knelpunten onder de huidige omstandigheden (de voortgaande groei van het aantal reizigers) als eerste prioriteit geldt. Hij noemde het absoluut noodzakelijk, dat de outillage van NS in overeenstemming wordt gebracht met de nog steeds groeiende omvang van het vervoer.

Nu de minister heeft meegedeeld dat er geen alternatieven zijn voor de financiering van het wegwerken van de knelpunten in het spoorwegnet, vindt NS een extra tariefsverhoging aanvaardbaar. De woordvoerder tekende daarbij aan, dat de prijs van het spoorkaartje minder omhoog gaat dan de tarieven in het streekvervoer (eerder dit jaar al vier procent en op 1 oktober nog eens zeven).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.