+ Meer informatie

Maij hoopvol over Europese binnenvaart

Voormalige Oostblok speerpunt R'damse haven

3 minuten leestijd

BOEDAPEST (ANP) — Een geïntegreerde Europese binnenscheepvaartmarkt lijkt niet ver weg meer. De Rijn- en Donauianden zijn tijdens een ministersconferentie in Boedapest overeengekomen dat er liefst vóór eind 1992 nieuwe wet- en regelgeving komt voor de binnenvaart. Afspraken over varen op de Europese binnenwateren moeten voor die tijd zijn gemaakt, omdat dan de waterwegverbinding RijnMain-Donau gereed is.

Minister Maij-Weggen van verkeer en waterstaat, woensdag in Boedapest voorzitter tijdens dit ministeriële topoverleg, is hoopvol gestemd over een snelle regelgeving voor deze vervoerssector. Dit heeft de minister gisteren meegedeeld in Boedapest, waar zij 's ochtends het tweedaagse "Binnenvaartcongres Boedapest 1991" had geopend.

Weinig stabiel

Ze stelt dat het ministersoverleg een nuttige voorbereiding is op de volgende Europese Top, eind oktober in Praag. Volgens Maij-Weggen is wel duidelijk dat er problemen zijn in de Europese binnenvaart, die snel moeten worden opgelost. Zo moet de toegang tot de Westeuropese binnenscheepvaartmarkt van Centraal- en Oost-Europa worden geregeld. „De meeste landen daar gaan over op een markteconomie. Die ontwikkeling steunen we. En we willen ook tot een geïntegreerde Europese binnenvaartmarkt komen, maar dat kan niet ineens. Die integratie moet geleidelijk gaan, ook omdat de West-Europese markt momenteel weinig stabiel is.

„Daarnaast dringen wij onze overcapaciteit terug, juist op het moment dat de rest van Europa onze markt op wil", aldus de minister. Maij-Weggen waarschuwde dat deze ontwikkeling zorgvuldig moet worden bekeken. .Al betekent dat niet dat „de deur dicht blijft". Volgens de minister hangt veel af van de snelheid waarmee de markteconomie zich in centraal- en Oost-Europa ontwikkelt. „Een stap-voor-stap-benadering lijkt ons voor de gehele binnenvaart beter, zeker nu", aldus Maij-Weggen. Andere problemen die spelen, hebAf^//-VV^GGfA^ „stap-voor-stap-benadering"... ben volgens de minister betrekking op de samenvoeging van regels en wetten en op de ontwikkeling van de infrastructuur van de binnenvaart. De Rijn- en Donaustaten hebben in Boedapest afgesproken dat er nu snel een inventarisatie moet komen van de bestaande wet- en regelgeving op de Europese vaarwegen.

Rotterdam kan een belangrijke rol spelen bij de modernisering en uitbreiding van de slechte infrastructuur in Oost-Europa. Zeker als het gaat om de verbetering van havens door het opzetten van distributiecentra, meent directeur P. Struys van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam. Struys zei gisteren dat Rotterdam Oost-Europa als speerpunt in het marketingbeleid gekozen heeft.

Rotterdam wil zoveel mogelijk profijt trekken van het gereed komen van het Rijn-Main-Donaukanaal, waardoor het grootste deel Vön OostEuropa over water bereikbaar wordt. Delegaties uit de Maasstad bezoeken geregeld Oost-Europa om daar contacten leggen. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam onderzoekt nu zelfs of het mogelijk is om in verschillende delen van Oost-Europa (eigen) vertegenwoordigers te krijgen'.

Voor de Rotterdamse haven zijn onder meer goederenstromen als kolen, ruwe olie, aardolieprodukten, ijzererts, staal en groenten en fruit belangrijk. Kolen en erts gaan voornamelijk naar Tsjechoslowakije, Hongarije en de voormalige DDR. Voor Tsjechoslowakije en Hongarije kan gebruik worden gemaakt van de RijnMain-Donauverbinding.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.