+ Meer informatie

Japan komt met koude koffie in blik

1 minuut leestijd

TOKIO (DPA) - Japan heeft een nieuw exportprodukt in huis waarmee het de wereld denkt te kunnen veroveren: koude koffie in blik. In Japan zelf werden vorig jaar 8,9 miljard blikjes met deze drank gevuld en verkocht, nu moet ook het buitenland aan de koude koffie.

Coca-Cola en Nestlé, die in Japan met elkaar concurreren op de markt voor koude koffie, hebben een gezamenlijke onderneming opgericht die het drankje in Azië en de Verenigde Staten aan de man moet brengen. Net zoals hun Japanse concurrenten Dydo, Itoen en Pokka geloven ze dat hun produkt het kan opnemen tegen de talloze frisdranken die er zijn.

In automaten in Japan wordt de koude koffie in twintig verschillende variaties aangeboden. Nestlé heeft drie soorten in zijn assortiment, een soort mineraalwater met een vleug van koffie en twee sterk naar koffie met melk en suiker smakende drankjes. Volgens een woordvoerder van Nestlé moet de drank vooral jonge, actieve mensen op het kantoor of in de sport aanspreken.

De Japanse consument krijgt via reclamespots de indruk dat de koude koffie ook buiten Japan een geliefd drankje is, maar in andere landen overheerst echter de indruk dat de koffie uit blik doet denken aan een kop poederkoflfie die al een tijd staat. Amerikanen vinden de Japanse blikkoffie te zoet. Professionele proevers van Nestlé hebben gezegd dat „het simpelweg geen echte koffie is". Japanse producenten proberen nu de koude koffie aan te passen aan de buitenlandse smaak.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.