Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Revolutie.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revolutie.

Gedachte.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„ U i t genade z i j t gij z a l i g geworden door het g e l o o f ; en dat niet u i t u, het is Gods g a v e ; n i et u i t de w e r k e n , opdat n i e m a n d roeme" (Ef. 2 : 8 en 9). Ziedaar de leer der zaligheid in weinige woorden samengevat,, het eeuwig E v a n g e l i e , waarin alle heil voor t i j d en eeuwigh e i d beide ligt opgesloten.
Dit Evangelie predikt de g e h o o r z a a m h e i d des geloofs.
Al wie er aan toedoet of van afdoet, door eenen anderen grond van bestaan voor God te laten gelden dan de door Christus aangebrachte gerechtigheid, die leert niet de gehoorzaamheid des geloofs, maar predikt g e e s t e l i j k e r e b e l l i e.
Eenen anderen grond van bestaan voor God laten gelden allen, die met Rome de verdienstelijkheid der goede werken leeren, allen, die eene andere heiligmaking najagen, dan dieis in het bloed en den Geest van Christus.
Deze geestelijke rebellie is de wortel der v l e e s e h e i i j ke r e b e l l i e . Waar niet is de gehoorzaamheid des geloofs en de mensch dus niet wil leven van genade alleen, zieh niet wil buigen onder den genadeschepter, maar zich tegenover God wil handhaven in zijnen ingebeelden staat en dus Gods Rijkswet trotseert, daar zal men Gods gezag ook niet kunnen erkennen in de van Hem gestelde machten, maar der overheid de wet willen voorschrijven.
Hier is de sleutel van het geheim, dat in Roomsche landen de giftplant der r e v o l u t i e zoo welig tiert; maar ook de verklaring van het verschijnsel, dat eene politieke partij in ons land, welker aanhangers behooren tot hen, die in de kerkleer eene valschelijk dusgenaamde heiligmaking huldigen, eene v o l k s r e g e e r i n g begeeren ; alsmede eene vingerwijzing om geen heil te verwachten van hen, die zich tegenover deze partij stellen, doch in de leer zich aan de geestelijke rebellie n i et m i n d e r schuldig maken.
Bij deze geestelijke rebellie is de leuze : ,,Tegen de revolutie het Evangelie" dan wel zeer bedrieglijk, en is de naam antirevolutionair even gewettigd, als wanneer een dief of inbreker aanspraak maakte op den naam van eerlijk man!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 augustus 1894

Amsterdamsch Zondagsblad | 7 Pagina's

Revolutie.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 augustus 1894

Amsterdamsch Zondagsblad | 7 Pagina's