Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 73
DE STELSELS VAN KERKREGEERING.
47
ten deele op Zwingli's voetspoor, dat er in de kerk van Christus op
aarde
geen
eigenlijk
gezag
is
;
dat
het
gezag door de overheid
uitgeoefend, gelijk over heel den staat en heel de maatschappij, zoo ook over de kerk ging, maar zonder als zoodanig een speciaal
karakter te dragen, en dat de predikanten dientengevolge geen anderen last hadden dan om te vermanen en aan te raden, maar zonder gebruik van de sleutelen des hemelrijks. Van daar het verzet van de Remonstranten tegen een generale en hun pleidooi voor een territoriale of provinciale synode. Vandaar hun verzet tegen de invoering van de tucht, waartoe ze de kerk niet gerechtigd achtten. En van daar eindelijk hun eisch, om in de kerk diverse leeringen te dulden, hetgeen rechtstreeks uit het bloot vermanend en van alle
kerkelijk
gezag verstoken
karakter,
door hen aan de bediening des Woords
toegekend, voortvloeit.
Men
tevens dat de kerkelijke ideeën van de dusgenaamde irenischen en legitimisten in hoofdzaak het Luthersche stelsel volgen, en wel in zijn Remontrantsche schakecring. De vorst des lands decreteerde ziet hieruit
1816 de kerkorde. Voor heel het territoir moet de kerk één zijn. De dominé'sstand moet den toon aangeven. Het leekenelement mag niet meetellen. Provinciale besturen en classicale besturen treden in de plaats der generaal-superintendenten en superintendenten. De Algemeene Synodale Commissie vormt het Luthersche Consistorie. Alle optreden der kerk moet bloot vermanend zijn. En eindelijk, allerlei schakeering van belijdenis moet geduld, opdat het gezag der kerk in zake de in
leer niet
weer opwake.
door de wet der tegenstelling op het derde gemeenlijk bekend onder den naam van het Presbyteriale of Synodale systema. Hoofdkenmerken van dit stelsel zijn: i». dat de inwendige eenheid der wereldkerk, die het Luthersche systema in territoriën splitste, door de gereformeerden nogmaals gedeeld wordt, zoodat de p a a t s e 1 ij k e kerk uitgangspunt voor alle kerkregeering wordt; 2. dat deze plaatselijke kerken confoederati ef verbonden worden in classis en synodale landskerVanzelf brengt ons
of
dit
Gereformeerde
stelsel,
1
ken, en,
zij
het
ook
in
zwakkere mate,
tot wereldconciliën; 3". dat hier
voor het eerst het leekenelement krachtig te voorschijn treedt en door de aanstelling van ouderlingen en diakenen alle clericalisme den kop indrukt; en 4". dat het kerkelijk gezag, zonder zich het minste recht
over den Staat aan
te
matigen,
zich
volkomen zelfstandig
de vier groote beginselen van gereformeerd kerkrecht, die beslissen of men in deze zich op gereformeerde, dan wel op Roomsche, Luthersche of Congregatio-
tegenover de landsoverheid poneert. Dit
zijn
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's