Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 61
HOE DE KERKEN GEDEELD EN TOCH ÉÉN kerk die
tijdelijk isoleert,
kerk
dan fjedeeld
zal dit ongetwijfeld
Zoodra een vergadering Christus
is
haar
de
zijn.
gesteldheid
is
van
wezen.
van het lichaam van
kerk verzekerd. dient
Volledig
is
injuistenzin genomen, en het organisme der kerk niet
gansche mystieke lichaam van Christus gegeven. organisme der kerk behoorcn al hare dcclen
anders
dan
Immers
tot het volledige
in het
als
organisme
deze zin nu kan velerlei
Op
35
invloed hebben, niet op haar
slechts openbaring
wezen
Bovendien het woord
laat.
ZIJN.
;
zoowel die nu reeds uitgegroeid zijn, of nog uitgroeien zullen. Bedoelt men daarentegen een gedeeltelijke organische openbaring van dit volledige organisme, voor zooverre in elke levenscel de natuur van geheel het organisme geschetst ligt, dan is zulk een kerkorganisme overal daar aanwezig, waar de kerk naar heur kerkelijk wezen op onmiskenbare
waarneembaar is, dat is in elke plaatselijke kerk. En nu kan ik ten slotte het woord organisme nog wel in een derden zin nemen, om uitte drukken, het natuurlijke levensverband
wijze
waarin deze onderscheidene organische levensopenbaringen met elkander staan, maar dan verkrijg ik daarmee nog nooit iets anders dan een relatief
en rekbaar begrip, dat
in
grooter of kleiner
omvang
zich
kan
uit-
de plaats kan treden voor het organische begrip van kerkeenheid dat reeds in de locale kerk gegeven was. Te zeggen, dat dit in den aanvang der reformatie wel zoo was, maar sedert de historie van drie eeuwen anders wierd, gaat evenmin op. Immers toen onze hervormers ook hier te lande opstonden, hadden dijen,
en dat
uit
dien hoofde nooit
in
de plaatselijke kerken reeds eeuwen lang bestaan, en evenzoo hadden de plaatselijke kerken reeds eeuwen lang heur kerkverband gehad, 't welk zich ook destijds naar de nationale grenzen richtte. Desniettemin hebben onze vaderen geen oogenblik geaarzeld, om onverwijld weer tot de locale kerk terug te gaan, en eerst uit deze locale kerken het kerkverband voor land en volk weder te doen herleven. Maar wat alles afdoet, de Heilige Schrift geeft hier beslissend getuigenis, en dat wel op tweeërlei wijs.
Ten
eerste doordien de heilige Apostelen alle plaatselijke formatie als
of kerk erkennen, en steeds spreken van de txxXrjaiat of ke r k en. Nooit daarentegen van een ixxliiaia of kerk als begrip van uitwendig organische kerkelijke eenheid. Zij richtten zich tot de kerk van Rome, tot de kerk van Corinthe, maar schrijven raï^ ii(nXij(jiai^' r//,- ralariu^, d. i. tot de kerken van Galatic. Zelfs de kerken van deze ééne provincie vat Paulus dus niet als uitwendige organische eenheid, maar ixi(Xtj(Jia
als
organische formatiën met eigen zelfstandigheid.
En
ten tweede, nergens
is
in
de schriften der heilige Apostelen een
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's