Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 61
DE STELSELS VAN KERKREGEERING.
47
ten deele op Zwingli's voetspoor, dat er in de kerk van Christus
geen
op
gezag is dat het gezag door de overheid uitgeoefend, gelijk over heel den staat en heel de maatschappij, zoo ook over de kerk ging, maar zonder als zoodanig een speciaal kerkelijk karakter te dragen, en dat de predikanten dientengevolge aarde
eigenlijk
;
anderen last hadden dan om te vermanen en aan te raden, maar zonder gebruik van de sleutelen des hemclrijks. Van daar het verzet van de Remonstranten tegen een generale en hun pleidooi voor een territoriale of provinciale synode. Vandaar hun verzet tegen
geen
de invoering van de tucht, waartoe ze de kerk niet gerechtigd achtten. En van daar eindelijk hun eisch, orti in de kerk diverse leeringen te dulden,
gezag
hetgeen verstoken
uit het bloot vermanend en van alle door hen aan de bediening des Woords
rechtstreeks
karakter,
toegekend, voortvloeit.
Men
ziet hieruit
tevens dat de kerkelijke ideeën van de dusgenaamde
irenis^cjien_en legitimisten in
wel in
De
in zijn
hoofdzaak het Luthersche
Remontrantsche schakeering.
De vorst
stelsel
volgen, en
des lands decreteerde
1816 de kerkorde. Voor heel het territoir moet de kerk één zijn. dominé'sstand moet den toon aangeven. Het leekenelement mag niet
meetellen.
Provinciale
besturen en
classicale besturen treden in
plaats der generaal-superintendenten en superintendenten.
de
De Algemeene
Synodale Commissie vormt het Luthersche Consistorie. Alle optreden der kerk moet bloot vermanend zijn. En eindelijk, allerlei schakeering van belijdenis moet geduld, opdat het gezag der kerk in zake de leer niet weer opwake. Yanzelf brengt ons dit door de wet der tegenstelling op het derde of G e r e f o r m e e r d e stelsel, gemeenlijk bekend onder den naam van het Presbyteriale of Synodale systema. Hoofdkenmerken van dit stelsel zijn: i». dat de inwendige eenheid der wereldkerk, die het Luthersche systema in tcrritoriën splitste, door de gereformeerden nogmaals gedeeld wordt, zoodat de plaatselijke kerk uitgangspunt voor alle kerkregeering wordt; a**. dat deze plaatselijke kerken confo ederatief verbonden worden in classis en synodale landskerken, en, zij het ook in zwakkere mate, tot wereldconcihën; 3*^. dat hier voor het eerst hst leekenelement krachtig te voorschijn treedt en door de aanstelling van ouderlingen en diakenen alle clericalisme den
kop indrukt; en recht
4". dat het kerkelijk gezag, zonder zich het minste over den Staat aan te matigen, zich volkomen zelfstandig
tegenover de landsoverheid poneert. Dit zijn de vier groote beginselen van ger eformeerd kerkrecht, die beslissen of men in deze zich op gereformeerde,
dan wel op Roomsche,
Luthersche of Congregatio-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's