Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 148
134
zijn
'^'AN
REFORMATIE DOOR BREUKE MET KET BESTAANDE.
raadslag in te staan. Overrompelen baat
helder bewuste ov^ertuiging gewekt
Ten tweede, men tegen den eisch
Koning Jezus terug
als
55.
Van
het
niet zitten,
of
niet.
ook
bij
Er moet
geestelijke,
ieder naar zijn mate.
indien dat
zittingnemen
zelf
tegen de souvereiniteit van
indruischt.
het
wie
op
tot
een besluit heeft medegewerkt, trede
aankomt. Wie zijn hand aan de onbekwaam voor het Koningrijk Gods.
uitvoeren
ploeg slaat en achterwaarts
§
zij
Gods Woord
van
En ten derde, niet
ga
;
ziet, is
reformatie door breuke met het bestaande.
Vet bonds vernieuwing door geestelijke verwakkering is evenmin als geleidelijk kerkherstel hetgeen gemeenlijk onder reformatie verstaan wordt. In engeren zin toch hecht men aan „reformatie" geen ander begrip dan van de geschiedkundige reformatie der zestiende eeuw, gelijk die onder de bezieling van Luther, Zwingli en Calvijn tot een breuke met de destijds bestaande volkskerken heeft geleid. Ook hierbij intusschen dient ter voorkoming van misverstand, nogmaals scherp tusschen twee zeer uiteenloopende gevallen onderscheiden. is een inbreuk op het bestaande, die er toe
Iets geheel anders namelijk
om
leidt,
de oude kerk, waarin
om
men geboren werd,
te
hervormen,
oude kerk ganschelijk uit te gaan en zoo naast als tegenover haar een nieuwe kerk te stichten. Beide gevallen kwamen in de reformatie der zestiende eeuw voor. In Amsterdam b. v. en Londen, evenals in Wittenberg en Genève scheidde men zich niet af van de kerk, waarin men geboren was, om een nieuwe kerk op te richten, maar men maakte zijn eigen oude kerk los uit haar correspondentie met andere Ijierken, riep een nieuw en
en
iets
geheel anders,
beter
Kerkverband
in
uit die
het leven, en zuiverde zijn kerk van mis-
bruiken. Daarentegen te Parijs en te
men
uit de kerk, waarin
Weenen,
men gedoopt was
in
uit,
Polen en
Italië,
trad
en stichtte tegenover
haar een nieuwe kerkformatie. Op dit aanmerkelijk verschil is slechts zelden gelet. Men beging namelijk de fout, om enkel de ééne groote, algemeene kerk, gelijk ze onder het pauselijk gezag tot een eenheid was saamgesnoerd, als
d e kerk als te
men
te
beschouwen, en overmits nu onze vaderen zoowel
Amsterdam met de roomsche hiërarchie
te Parijs
braken, beeldde
ook hier te lande en te Londen was intusschen volstrekt niet het
zich zeer ten onrechte in, dat b. v.
nieuwe
kerken gesticht werden.
1
'it
komt, weten zelfs de meest achterlijken van de onzen er nog zeer goed op te wijzen, dat de hervorgeval, en zoodra het tractement in het spel
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's