Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 63
DE STELSELS VAN KERKREGEERING.
49
ongeveer als thans de gemachtigden. In de tweede plaats aan de overheid zeker u s in s a c r a toegekend, krachtens haar souverein recht, maar heeft men aan de overheidspersonen, als uitnemende kerkleden, een gezag van kerkdijken oorsprong ingewilligd. In de derde plaats heeft men, gelijk nog behoort, aan de overheid de regeling overgelaten van de wijze waarop de kerk staatsrechtelijk en burgerrechtelijk positie zou nemen. En in de vierde plaats eindelijk heeft men aan de overheid, en zeer terecht, de verplichting voorgehouden, om krachtens haar roeping als souverein de gratie Gods, de eere Gods en Gods gerechtigheden in den bij lande naar den dienst van de beide tafelen der wet te bevorderen. Denkbeelden, waarin naar onze innige overtuiging nu nog de juiste lijnen zijn aangegeven, waarlangs we ook nu ons slechts te bewegen hebben, om tot een zuivere en gerechtige scheiding van kerk en staat te geraken. Mits men, en dat worde nooit uit het oog verloren, ment, is
niet
bij
ontstentenis, gelijk thans ten onzent,
i
heid niet
dit laatste,
maar het door
van een gereformeerde over-
Calvijn voor Frankrijk en Polen
van absolute scheiding volge. na de totale mislukking van het Roomsche stelsel, en de wreede teleurstelling waarop het Luthersche stelsel uitliep, ten slotte door Calvijn het zuivere en beste en door Gods Woord gewilde stelsel van kerkregeering dan toch ten slotte gevonden, en met name door onze vaderen met kloeken moede en treflijken uitslag tegen de velleïteiten van onze Erastiaansche Remonstranten verdedigd, zoo laat zich reeds hieruit vermoeden, dat de beide stelsels die thans nog ter bespreking overblijven, t. w. het Independente en Collegiale stelsel ons wel verre van zuiverder systemata, veeleer slechts verbasterin gen van het eenig goede stelsel brengen. aangeprezen
En was
stelsel
alzoo,
De IndependentenofCongregationalisten namelijk, oorspronkelijk Brow nisten geheeten, bewegen zich
hier te lande
algemeen genomen, niet op de Roomsche, ook niet op de Lumaar zeer beslist op de gereformeerde lijn. In de meeste stukken leer staan ze dan ook zuiver. Cor ecclesiae is ook hun
in het
thersche,
der
de uitverkiezing,
norma ecclesiae
bijna in gelijken zin als ons.
wijken
tegen
punten.
van
ze
Ten eerste k
de ligt
alleen het
Woord van God,
In het stuk der kerkregeering daaren-
gereformeerde
lijn
af in deze navolgende
het uitgangspunt voor
kerk, maar
hun
stelsel niet in
groep van geloovigen, die Zulk een groep heet congregatie. zich kerkelijk organiseert. Vandaar de naam van Congregationalisme. In Londen b. v. bestaan op dit oogenblik honderden congregatie n, en deze beweren nu de p
1
a a
t
s
e
1
ij
e
in elke
4
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's