Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 17
BRON VOOR DE KENNIS VAN HET KEKKRECIIT. Eerst schept en vormt
God
een kind in den schoot zijner moeder, voortaan, eerst door zijn moeder en
om nu
en dan wordt het geboren,
dan door zijn eigen hand, gevoed te worden. Het inpersen in de vrucht van het moederbloed vóór de geboorte is geen voeding, maar vorming, in aard en werking volstrekt van alle latere, eigenlijke voeding onderscheiden. Het is dezelfde tegenstelling die zoo sterk spreekt in de twee sacramenten: den H. Doop als het sacrament voor het ontstaande leven, en daarom slechts voor eens, en het H. Avondmaal als sacrament van het te voeden leven, en daarom voortdurend herhaald. En zoo nu ook gaat er van God voor en naar zijn kerk tweeërlei werking uit: vooreerst zulk een werking, waardoor Hij zijn kerk teelt, draagt in het verborgene, en tot haar ware gestalte uitbrengt; en daarna ten tweede een geheel verschillende werking, waardoor Hij de alzoo geborene kerk eerst met melk en daarna met vaste spijze voedt.
En hiermee tweede, waarop
vloeit
deze eerste onderscheiding vanzelf over
we boven
in
de
doelden.
De kerk is namelijk niet de geheele wereld. Niet één
een volk, maar van de God
kerk van
volk maar de menschheid heeft
gehoond. Niet over één volk, maar over de menschheid moet dus de triumf des Heeren gezien worden. En dan eerst zal de raad des Heeren Heeren krachtig zijn gebleken, niet als zekere kring van vromen in den boezem van een enkel volk Hem aanroept, maar eerst dan als
Hij
de
zoodat
uit
gansche wereld
Hallelujah opgaat
het
kerk bijeenvergaderd heeft,
zijn
uit alle natiën
en
in alle
Dit
tongen.
noemt de heilige Apostel telkens en met nadruk het groote mysterie, de groote verborgenheid, „die alle eeuwen is verborgen geweest, maar nu geopenbaard." i) Alhoewel de Heere dus zijn ware, wezenlijke kerk op aarde altoos gehad
heeft,
van den aanbeginne der wereld
tot
nu
toe,
zoo bestaat
dien hoofde nochtans een merkbaar onderscheid tusschen de
uit
er
kerk gedurende en na afloop der bijzondere openbaring. Zoolang namelijk die bijzondere openbaring voortduurt, wordt de kerk nog pas geteeld, gedragen in het verborgene, en blijft ze ingeweven in de windselen van Israëls volksbestaan, en eerst met het Apostolaat, of juister nog, als het apostolaat wegsterft, slaat de ure I)
Rom.
i6
:
25; Ef. 3
:
9; Col.
i
:
26; 2 Tim.
i
:
19;
Ef.
i
:
9; Tit.
I
:
2;
i
Petr.
Het strijdt dus volstrekt niet, wanneer onze Catechismus belijdt dat God zijn kerk vergaderd heeft van den aanbeginne der wereld tot nu toe, en als Jezus in Matth. 16: 18 verklaart dat hij nu pas op dezen petra zijn kerk bouwen zal. Slecht? worde ontvangenis I
:
20.
en geboorte ook hierbij onderscheiden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's