Ijzer en leem - pagina 12
rede ter inleiding op het gebed voor de eenige hoogeschool hier te lande, die op Gods woord gegrond staat ...
10 aansprakelijk
van
pleit
dege,
schap
Leem
belijdt
dachtelijk
met opzet
ook de Vrije Universiteit wel
ter-
Leem
mengen
met
dat
of
;
breuke van de
wie
op uit
er
uit be-
om
zijt,
IJzer
een denk- en leveusljeginsel
scheiden,
te
logische drijfkracht op elk terrein door-
innerlijke
men,
werkt, heeft
eenheid
iinivei'sitaire
breuke van het geordend verband voorbe-
;
nu de vraag, of ge
iu zooverre te
— desnoods door breuke.
,
met de wetenschappelijke machthebbers
breuke
;
En
raakt,
enkele
terrein
geef ik voetstoots toe, in het
dit
Een breken met de ongeloovige weten-
ivas breuke.
een verbreken van de
;
wat op kerkelijk
ten leste gescheiden moei
en
kun,
continuïteit
ginsel.
toch,
hetgeen God onvermengbaar schiep, toch niet -duurzaam
Haar optreden
en
deden,
IJzer en
dat
hechten
voor
stellen
te
hoogleeraren
liarer
beseft
dit
volkomen
niet,
gelijk,
dat het
optreden van onze Vrije Universiteit, op elk en dus ook op kerkelijk gebied, de valsche vermenging in gevaar brengt.
Te onderzoeken
staat ons dus, of
elke
zien
komen, voor Gods Woord,
voor
's
die,
zij
voor
desnoods door breuke,
Leem een
valsche vermenging van IJzer en
aan
menschen betere Consciëntie, geoordeeld staan
weerstrevers van de ordinantiën Gods, dan wel of blijven
die
Leem
gekoinen. IJzer en d.
i.
door
hooren
wij
,
:
niet
men
Scheuring nooit
kant
niet
bidden,
en
Maar
moet
ook,
het de plicht voor
ik'
vermengd met elkander.
niet hechten
overzijde antwoordt:
de
;
laat ze dus uit
„Ook
hooren ze
al
.'"
is
niet,
in dit geschil het gelijk ?
dan
mogen
wij
morgen den dag de
indien
het
alle belijders
gelijk
van den
Indien aan
straks voor deze zaak
Vrije Universiteit afge-
op ónze hand komt, dan
Naam
des Heeren,
dan toch morgen, met ons voor onze school
Zoo hoog ernstig
>
der geslachten,
der Vermengers,
den
heden nog
geschil
treden, ook al moest het door breuke gaan."
Aan wiens kant nu
broken.
in
toch zou doorscheuring van het zwakke hechtsel zonde
saam,
wezen.
van
ons
wederpartijders
onze
ook thans weer door menschelijk zaad,
kunnen toch
hun valsche vermenging Terwijl
zijn,
IJzer en Leem, of in casii Geloof en Ongeloof
en
saam,
niet
en
zijn
schakeling
de
En nu zeggen
muitzieke
als
het juist
neen maar een diepgaand godgeleerd vraagons
tusschen
dus
is
zij
het spoor der gerechtigheid. Niet slechts een kerk-
bij
rechtelijk, volsti-ekt niet,
stuk
einde willen
de rechtbank der Historie en
stel ik
dus het pleit: Zij zonde of
om
is
zoo
te bidden. tvij
zonde!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's