Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het conflict gekomen - pagina 38

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het conflict gekomen - pagina 38

I. Complot en Reolutie; II Ons vrij beheer bedreig en beveiligd; III De Vredelievenden in de Besturen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

MAAK ÜE DKIJFT DAN TOCH KEVOLUTIÉ.

•^6

Kerken

vaderlHiiclsche

we roepen

ons onlosmakelijk.

is

Alle Independentisnie ligt

Maar Mesacli

Tnclit

smaden we

niet;

ze juist in.

er

als

een

ons verre

man, of een macht opstaat,

die tot

Sadi'ach,

Abed-nego zegt: Knielt! ; of tot Daniël: Aanbid!; of tct de Maccabeën /sV/ zwijnenvleesch! ; of tot de eerste Christenen Wierookt en

:

:

voor Auga.stiis!; of tot Calvijn: hus hel

criici/ix!

dan bidt elk onzer

van den God der vaderen, den Machtige Jacobs, dat Hij ons geloofsmoed en getrouw makende genade geve, om tegen zulk een dwingelandij der conscientie nooit anders te verkeeren dan in staat van Hevolalie.

In staat van diezelfde Revolutie, die van het paradijs af elk kind

God

van

gedreven

tegen

heeft

den Overste der

Wereld, wien onze

Heer en Heiland door de goddelijke Revolutie van Golgotha en zijn geweld ontwrongen heeft.

Van Heeren

zijn

macht

even gelijke Revolutie, als waarmee de heilige Apostelen onzes

wel

,

verre

van er

uit

te

loopen

,

weerstaan

het Sanhedrin

hebben.

Een

het „Gode meer dan den menschen

tievolutie, die in

zamen" haar

onsterfelijke leuze

;

in

van ons geslacht haar wijding ontving. Die ons afscheidt van al de laffe en ontiere zwichters l)orst

nooit het vuur noch de

gehoor-

het namelooze lijden van alle edelen

,

in

wier

gloed noch de goddelijke bezieling der

Vrijheid getinteld heeft.

in

Een

Revolutie, die ons

alle

eeuw, onder

Eu

vindt

met volk,

alle

men dan goed,

alle strijders

saam

voor den

laten

Nu

des Heeren,

ons deswege „oproerlingen" te schelden,

we den Kerkeraad van 's-Gravenliafje voor ons pleiten, die nog in 1870 uitriep:

dan

Naam

verbindt.

uit zijn betere

dagen

Ge wel Dat is oproer- maar wie zóó spreekt, geeft rekenschap van wat oproer eigenlijk beteekent. Het is juist gehoorzaamheid aan de hoogste macht, de eerste wet der Kerk. Élke kerkeraad is allereerst gehoorzaamheid schuldig aan de Kerk, die hij dient, d. w. z. aan den Heer der Gemeente, die hem geroepen heeft. Ook de Synode staat in dit opzicht met den geringsten kerkeraad zegt

:

!

zich geen

gelijk.

Indien nu de Synode recht wil maken wat krom en krom wil maken wat recht is, dan moet zij dat weten en verantwoorden; maar dan wordt het plicht d. w. z. getrouivheid a,fi,n de Kerk ea f/ehoor-

zaamheid aan den Heer der Gemeente, voor ieder, die het gepleegde onrecht inziet, te zeggen Ik ga niet mede, uit gehoorzaamheid. Dat is geen oproer, geen geweld, geen revolutie want het is :

;

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886

Abraham Kuyper Collection | 144 Pagina's

Het conflict gekomen - pagina 38

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886

Abraham Kuyper Collection | 144 Pagina's