Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het conflict gekomen - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het conflict gekomen - pagina 29

I. Complot en Reolutie; II Ons vrij beheer bedreig en beveiligd; III De Vredelievenden in de Besturen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

!

ZEDELIJKE VEKANTWÜURDELUKHEID.

Dat

lijkt er

Neen, zegt irclil.

Hij

biedt.

En nu

naar!

uiets

weigering luul die winkelier

tot die

hij,

27

rolslrrkl tjeen

winkel, en wie winkelt, moet leveren aan wie

liondt

wel

liet

l(((ii

zijn,

dat die nuxn op

moord zon

;

geld

maar dat

in zaken, tegenover een eerzaam kooper, tnay niemand op rcniioedens afgaan. Hoe velen kochten geen dolk met het eerzaamst bedoelen En bovendien, die man hoefde aan dien winkelier niet te zeggen, wat hij met dien dolk doen ging. Tot die vraag zelfs was de verkooper niet gerechtigd

gissen beteekent niets

;

!

!

Of op de

men modern

Als dat

doodelijke

is

overgebracht!

aUesleii

is

naar het heilig Avondmaal

En

zonde.

gaan, natuurlijk,

te

de Kerkeraad geweten had, dat de

als

leerlingen van de H.H. Berlage c. s. modern ivaren, zou het wel God geklaagde schande geweest zijn, l)ijaldien de Kerkeraad hun ook maar één allest had durven uitreiken. Maar. dat wist de Kerke.

.

.

raad niet zeker!

Wel had het er al den schijn van! Wel is er niemand in heel Amsterdam, die het Wel zou de heer Hogerzeil, als men zijn pink klemde,

God moeten erkennen:

zelf voor

God, geloof ik het zelf ook

Maar.

Hun Avel

.

is

.

het

.

wel

hebl)en

is

botweg

winkelier in at lesten

Wilden zonde hun

Hun schien

niet

Zeg

of ze den Heere Jezus gingen belijden, en

op

vraag (jezwcgen;

die

hun dan ook

niet

n-.aar dat

mocht de

afvragen.

spreken, dan moest het begaan van zoo doodelijke

die

doodelijke liefde,

zonde te willen beletten,

maar

in

(\

het ware mis-

geen geval ware het

„slipt

regle-

<>-eweest!

zelf,

eertijds

soms zoo treffelijke Hogerzeil, hoort ge l)ij dit fundament zélf der zedelijkheid niet onder

casuïstisch beweren, het

voeten kraken

'?

Een „gedróch lelijke modern weekblad het.

En En zijn

Heere, mijn

anders!"

iiiet

vrij gelaten.

Christelijke

inenlair'''

uw uw

zij

eens in de deur

„Ja, eigenlijk,

niet reglementair bewezen.

(jevraaijd,

ze

anders gelooft.

gij

zijt

fictie'\

een

Jammerlijke

uilvluchl,'^

noemde een

Christenleeraar

den band zelf der zedelijke ceranUvuordelijkheid sneedt ge

tijner weefsel

door

in

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886

Abraham Kuyper Collection | 144 Pagina's

Het conflict gekomen - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886

Abraham Kuyper Collection | 144 Pagina's