Het dreigend conflict. - pagina 42
40 hun nood te verzorgen, en aangenomen worden ook gezeten burgers en rijken zelfs de koning.
niet alleen
armen, maar
;
Op de dus, of het moet door ieder toegestemd //Het is het de aanneming ?" moet geantwoord dient //Waartoe vraag middel van toelating voor hen, die zich tot het heilig Nachtmaal ivillen beneven ƒ" En of nu een ander dit anders opvat, dit doet er niets toe, de kerkeraad mag het niet anders opvatten. „Aanneming" is aan iemand Geen quaestie
:
:
:
toegang tot het heilig Nachtmaal ontsluiten. Want wel zegt de booze wereld, dat een jongen en meisje toeh aangenomen moeten zijn, om voor vol in de wereld meê te rekenen, en van de catechisatie af te zijn, en op bals en partijen te kunnen gaan ; maar we kunnen ons toch kwalijk inbeelden dat er één enkel Opziener der gemeente zou zijn, die zulke beweegredenen zou willen
overnemen. Opzieners der gemeente hebben niet te vragen, wat anderen op zondige wijs wel van de aanneming gelieven te maken, maar uitsluiwat de aanneming in de Kerke Gods feitelijk is ; en dan is er tend maar één antwoord Indien ge als kerkeraad iemand aanneemt, dan ontge voor znlk een persoon den toegang tot het heilig Nachtmaal onzes sluit :
:
Heeren Jesu
Christi.
Dit nu alzoo
komen we dus
vastgesteld zijnde,
thans tot de vraag,
van den toegang tot het heilig Nachtmaal, naar luid van Gods Woord, mag plaats hebben voor ongeloovigen. nemen we daarbij in den gangbaren, kerkdijken „Ongeloovigen //Onbekeerde personen" maar uitzin, en bedoelen er dus niet meê sluitend zulke personen, die den Heere niet belijden. Nooit heeft de kerk over iemands staat voor God geoordeeld, Labadisme mag er in de kerk niet zijn. Een kerk van louter heiligen het Woord. Tarwe en kaf moet hier vermengd tegen is te droomen, blijven 1 ). De kerk mag dus alleen over belijdenis en wandel oordeelen. Van meer weet ze niet, en over meer heeft ze dus geen zeggen. En nu voegt het zeer zeker aan de kerk van Christus, om te midden van veel verwarring en strijd, ook met dit afeischen der be-
of deze ontsluiting
1
'
:
lijdenis
om
uiterst
teeder
;
omzichtig
en
werk
te
te
gaan, en vooral niet
kleine, onbeduidende verschillen of verzuimen, de lieden af te wijzen.
hebben, een hand van onthaar afstralen van het Goddelijk mededoogen. Winnen en lokken, niet afsnijden en verjagen, moet haar doel zijn. De kerk zoekt het verlorene en stoot daarom den boetvaardige niet af. Een rookende vlaswiek uit te blusschen ware voor de kerk zonde. Maar toch, ook deze barmhartigheid heeft haar grenzen. Een Mahomedaan zou men niet mogen toelaten. Een Jood, die in Jezus niet den Messias beleed, evenmin. Een Roomsche, die in zijn dwalingbleef hangen, ook niet. En zoo ook, en veel minder nog een onge-
De kerk behoort een milde hand
ferming
loovige,
1)
en barmhartigheid
die
zelfs
dit
;
er
summier
moet
niet
te
iets
in
erkennen
wil,
dat
hij
Jezus, zijnen
Niet tarwe en onkruid. Dit beeld doelt op de wereld, niet op de kerk.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's