Sociale organisatie onder eigen banier - pagina 8
6
De op
ultra's
niet
af
is
ontwikkeling
stoffelijk
Men van is
is
tusschen
van de
drijven
uitgangspunt,
ziel
dus
bestaan, en
stoffelijk
treden zelf met de bewering
stoffelijk
geestelijk belang
het
leer,
dat alle geestelijke
de oeconomische beweging opkomt.
uit
De samenhang en
het
scheiden, en
te
kamp
het radicale
in
den voorgrond, dat
en lichaam, tusschen ons geestelijk
ook
tusschen
ons
en
geestelijk
niet te loochenen.
is
spreekt, tot zelfs in de kringen van het onderwijs, gedurig plaats van
krachten, in
zelfs in
van personen. „Onderwijskrachten"
staatsstukken een gangbare uitdrukking geworden. Dat
de taalverwringing waarop het materialisme ons onthaalt. de
Zelfs
menschzijn een
eigen
een
eigen
slaven
oudtijds
waren
geen
bloote
machines.
Het
Overal waar de mensch optreedt, treedt
zelf belet dit.
op, met een eigen besef en een eigen neiging en
ik
Tot op zekere moet zelfs van 't raspaard en van den rashond gezegd, dat deze hoogere dieren meer zijn dan machines. En hoever het Anarchisme ook afdoolde van de eenig goede paden, waarlangs een volk zich naar hooger gelukstaat voortbeweegt, hierin stond en
wil
eigen
verantwoordelijkheid.
hoogte
het
tegenover
de
Sociaal-democratie
steeds
vrijheid van het individu tegenover de tyrannie der in
bescherming nam. Het is zoo, er zijn
van menschen,
tal
die,
dat
sterk,
gemeenschap
vergeleken
ze zijn moesten, zich tot machines verlagen, eigen besef
en
op
eigen wil
nonactiviteit zetten,
maar
zelfs bij
dat nog alleen vergelijkenderwijs waar. Zelfs
en
bij
bij
de
het
wat smoren
bij
dezulken
is
het kleine kind,
de eenvoudige dienstbode die onze kleinen verzorgt, hebt
ge altoos met den mensch
te
doen, en wat den mensch tot mensch
maakt, stond en staat altoos lijnrecht tegen het machine-begrip over.
Ook trekking
het bedrijf, in het vak, in allen dienst en in elke be-
in
spelen
gewichtige
rol.
de
Het
zedelijke, is
hoogere
onwaar, het
is
ordinantiën
een
uiterst
populaire leugen, zoo
men
zegt dat het lot en de positie van den loontrekkende uitsluitend
door oeconomische wetten wordt beheerscht. Telkens, als het op actie aankwam, keurde de één kring scherp
Hoogere
af,
in
zulk een
wat de ander voor geoorloofd hield en aanprees.
beginselen raakten gedurig de conscientie, en maakten
scheiding tusschen
man
en man.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Abraham Kuyper Collection | 28 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Abraham Kuyper Collection | 28 Pagina's