E voto Dordraceno - pagina 51
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Eerste deel.
ZOND.
De
aangaat
kwam
vrouw
eene
oorzaak
Eva
die
komt pas
onderzoek
En
gedaan.
Adam
die
de schuld spreken we nu nog
Over
heette.
Vraag 9 aan de
in
eeuwen geleefd
man
een
in
das voor wat
ligt
in twee personen, die voor lange
name genoemd worden,
hebben, en die a met
45
II.
oorzaak van het kwaad dat ia de wereld
ons mensclien
Die
HOOFDSTUK
III.
niet.
wordt nog alleen naar de
orde. Hier
vrucht van dat onderzoek belijdt nu
als
de Catechismus, op groad van Gods Woord, dat de oorzaak niet in en
ook
niet
pas
in
ons, persoonlgk, ligt,
mensch
valt
aan
te
wijzen,
De mensch kwam geschapen,
de
maar dat de oorzaak
hand
hem
die
mensch de
eerste
God den
in
dat wel reeds in den eersten mensch.
en
zuiverlijk uit de
reeds
is
en
schiep, maar, nauwelijks
God
beste terstond van zijn
afgegaan.
Of
nog eenige aanmerkelijke
er
verloopen
dagen
eenige
we
weten
zij,
tusschen zijn schepping en zijn val
tijd
Vermoed mag, dat
niet.
doen
met heldere bewustheid zou
keuze
die
te
Maar
ook,
dat het tijdsverloop slechts kort
bevestiging
eigen
in
ligt er
opdat de
zijn,
plaats hebben.
geweest, en nog tot geen
is
Eenige
had.
geleid
staat
Eva
van
schepping
stond,
gedurende
er althans
genieting van paradijs-zaligheid zal geweest
dus; want ook de
tijd
tusschen; en toch een korte
want aan-
tijd,
stonds gaat het verhaal verder.
Wat nu
Adam
bij
en Eva plaats greep was een
Gods samenhangt hoort weer
komt
maar
niet hier,
bij
Val nu duidt
en
lager,
stand
nu
uit.
sprake
bij
viel hij
geen
voorbijgaande
was door
neersloeg. Hij
een
Adam
was
beging,
zonde
maar
voortzetten,
bloem
het niet
er
evenals al
af die
in
eens
even,
is
altoos
zijn
er
nu,
kracht
zoo
is
levensbeginsel. Hij kon niet zoo eens
zijn
begaan,
zoodra
gaan
bloem
ontzaglijk
en uit dien
hij
^'rowrf-overtreding, een wartel-
dan
en
loop
zijn
maar één
ook
heiligheid
opeens
weer
in heiligheid
enkel
oogenblik
en voorgoed
uit.
zonde
Ge kunt
een oogenblik, van den tak afknippen,
er die terstond daarna weer op te zetten en ze
Eens
God
van een enkele, op zichzelf staande en ras
maar van een
overtreding,
enkele
zijnen
alle schepselen,
Hij stond, viel en lag nu machteloos neder. Er
een zich vergiftigen in
zonde,
maar
een latere Vraag. Thans
dus op den stand waarin de mensch eerst
ziet
hij
hoog geplaatst, op den hoogsten stand onder
een
met het beeld
aan „afval", maar een val van boven naar beneden,
niet
waar
van
en
stond,
even
dit
alleen de val als zoodanig ter sprake.
van hooger naar
dus
Hoe
val.
af,
en
de
bloem
bloeide ook de
en levenssap en
tint
dan is
voor
mensch
om
te laten voortbloeien. altijd
weg.
En
niet uit zichzelven,
optrekkend uit
zijn
God.
En
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's