Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 51

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

E voto Dordraceno - pagina 51

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Eerste deel.

2 minuten leestijd

ZOND.

De

aangaat

kwam

vrouw

eene

oorzaak

Eva

die

komt pas

onderzoek

En

gedaan.

Adam

die

de schuld spreken we nu nog

Over

heette.

Vraag 9 aan de

in

eeuwen geleefd

man

een

in

das voor wat

ligt

in twee personen, die voor lange

name genoemd worden,

hebben, en die a met

45

II.

oorzaak van het kwaad dat ia de wereld

ons mensclien

Die

HOOFDSTUK

III.

niet.

wordt nog alleen naar de

orde. Hier

vrucht van dat onderzoek belijdt nu

als

de Catechismus, op groad van Gods Woord, dat de oorzaak niet in en

ook

niet

pas

in

ons, persoonlgk, ligt,

mensch

valt

aan

te

wijzen,

De mensch kwam geschapen,

de

maar dat de oorzaak

hand

hem

die

mensch de

eerste

God den

in

dat wel reeds in den eersten mensch.

en

zuiverlijk uit de

reeds

is

en

schiep, maar, nauwelijks

God

beste terstond van zijn

afgegaan.

Of

nog eenige aanmerkelijke

er

verloopen

dagen

eenige

we

weten

zij,

tusschen zijn schepping en zijn val

tijd

Vermoed mag, dat

niet.

doen

met heldere bewustheid zou

keuze

die

te

Maar

ook,

dat het tijdsverloop slechts kort

bevestiging

eigen

in

ligt er

opdat de

zijn,

plaats hebben.

geweest, en nog tot geen

is

Eenige

had.

geleid

staat

Eva

van

schepping

stond,

gedurende

er althans

genieting van paradijs-zaligheid zal geweest

dus; want ook de

tijd

tusschen; en toch een korte

want aan-

tijd,

stonds gaat het verhaal verder.

Wat nu

Adam

bij

en Eva plaats greep was een

Gods samenhangt hoort weer

komt

maar

niet hier,

bij

Val nu duidt

en

lager,

stand

nu

uit.

sprake

bij

viel hij

geen

voorbijgaande

was door

neersloeg. Hij

een

Adam

was

beging,

zonde

maar

voortzetten,

bloem

het niet

er

evenals al

af die

in

eens

even,

is

altoos

zijn

er

nu,

kracht

zoo

is

levensbeginsel. Hij kon niet zoo eens

zijn

begaan,

zoodra

gaan

bloem

ontzaglijk

en uit dien

hij

^'rowrf-overtreding, een wartel-

dan

en

loop

zijn

maar één

ook

heiligheid

opeens

weer

in heiligheid

enkel

oogenblik

en voorgoed

uit.

zonde

Ge kunt

een oogenblik, van den tak afknippen,

er die terstond daarna weer op te zetten en ze

Eens

God

van een enkele, op zichzelf staande en ras

maar van een

overtreding,

enkele

zijnen

alle schepselen,

Hij stond, viel en lag nu machteloos neder. Er

een zich vergiftigen in

zonde,

maar

een latere Vraag. Thans

dus op den stand waarin de mensch eerst

ziet

hij

hoog geplaatst, op den hoogsten stand onder

een

met het beeld

aan „afval", maar een val van boven naar beneden,

niet

waar

van

en

stond,

even

dit

alleen de val als zoodanig ter sprake.

van hooger naar

dus

Hoe

val.

af,

en

de

bloem

bloeide ook de

en levenssap en

tint

dan is

voor

mensch

om

te laten voortbloeien. altijd

weg.

En

niet uit zichzelven,

optrekkend uit

zijn

God.

En

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 January 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 51

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 January 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

PDF Bekijken