E voto Dordraceno - pagina 520
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.
520
XXVI. HOOFDSTUK
ZOND.
het huis Davids en voor de inwoners van Jeruzalem tegen de
voor
zijn
III.
zonde en tegen de onreinigheid"
de overgang tusschen het cere-
terwijl
;
monieele reinigingsbad en het geestelijk bedoelde door David in Psalm LI
wordt gegeven,
uitroept
als hij
:
„
wasch mij en
reinig mij van mijne zonde;
saamvattende komen we dus
Dit
baden met water, door God
de slotsom, dat het wasschen of
tot
de natuur, als middel
zelf in
de wegneming van de onreinheid der volken
alle
bij
Heere
de
de reiniging der
Wet
zelf in zijn
aangewezen
is
ziel
duiden
Dat God
afgebeeld.
is
En
geheiligd heeft.
dat eindelijk in
om heen
aangevoerd,
is
in zijn
te
en afwassching van zonden, die de Messias
verlossing
die
verordend
symbool van het water
dit
de Profetie ditzelfde door den Heiligen Geest
naar
is
Dat dienovereenkomstig
ziel.
door water
ziel
aan Israël
heenwijzing op de reiniging der
4
dan sneeuw."
ik zal witter zijn
tegen uitwendige onreinheid, en tevens als scheppingssymbool voor
:
IVascli mij wel van ongerechtigheid en
door het vergieten van zijn bloed volbrengen zou. wilkeurigheid
Alle
Er
hier dus weg.
valt
is
geen greep in het wilde
gedaan, toen de Doop wierd ingesteld, maar een gedachte Gods, die reeds de
in
der Schepping gegrond lag, toegepast op haar hoogste
ordinantie
En
openbaring in Christus.
zoo verstaat
men dan
ook, hoe de
Joden
uit
de laatste eeuwen, die aan Jezus' komst voorafgingen, vanzelf en ongezocht het
bij
opnemen der Proselieten op zulk een waterdoop gekomen waren.
Dit toch onderwees
hun de natuur. Daarheen wees hen de
duidde de Profetie.
Hun
verstonden, volksstaat
symbool
en
het
niet
was,
en
fout
geen
er
was maar, dat
denkbeeld
wezenlijke
zoodanig
als
echte, wezenlijke Koninkrijk der
zij
gelijk ze door
Daarheen
Profetie verkeerdelijk
van hadden, hoe hun hooggeroemde
maar
echte,
bestemd
slechts
om
afbeelding en
een
onder te gaan, zoodra het
hemelen kwam.
Johannes de Dooper daarentegen verstond
maar
Wet en
wet.
Wet
den Heiligen Geest bedoeld
en Profetie zijn.
Hem
niet verkeerd, is
de voorbij-
gaande beteekenis van het nationale Israël duidelijk geworden. De Heilige
hem
Geest zelf heeft der
hemelen
met Christus nog
dien hoofde, dat een
der
onderwezen, dat het eigenlijke, het ware Koninkrijk
hemelen binnen
eerst komt.
iegelijk, hetzij te
Hij vat en verstaat het uit
Jood of Heiden,
om
gaan, de zondigheid en onreinheid van heel zijn
om
nu
eerst te laten doopen, als zinbeeld
bestaan heeft in
te
van de reiniging
die in Christus over zijn ziel staat te
dus
volstrekt zij
zien,
Johannes evenzoo niet
hetzelfde
deden. Zijn doop
is
in dit Koninkrijk
als
zich
komen. Al doopt
de Proselieten gedoopt wierden, toch doet
als
de Joden,
maar
juist het tegendeel
hij
van wat
dus geen nabootsing van den Proselietendoop, maar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's