Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 520

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 520

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

520

XXVI. HOOFDSTUK

ZOND.

het huis Davids en voor de inwoners van Jeruzalem tegen de

voor

zijn

III.

zonde en tegen de onreinigheid"

de overgang tusschen het cere-

terwijl

;

monieele reinigingsbad en het geestelijk bedoelde door David in Psalm LI

wordt gegeven,

uitroept

als hij

:

wasch mij en

reinig mij van mijne zonde;

saamvattende komen we dus

Dit

baden met water, door God

de slotsom, dat het wasschen of

tot

de natuur, als middel

zelf in

de wegneming van de onreinheid der volken

alle

bij

Heere

de

de reiniging der

Wet

zelf in zijn

aangewezen

is

ziel

duiden

Dat God

afgebeeld.

is

En

geheiligd heeft.

dat eindelijk in

om heen

aangevoerd,

is

in zijn

te

en afwassching van zonden, die de Messias

verlossing

die

verordend

symbool van het water

dit

de Profetie ditzelfde door den Heiligen Geest

naar

is

Dat dienovereenkomstig

ziel.

door water

ziel

aan Israël

heenwijzing op de reiniging der

4

dan sneeuw."

ik zal witter zijn

tegen uitwendige onreinheid, en tevens als scheppingssymbool voor

:

IVascli mij wel van ongerechtigheid en

door het vergieten van zijn bloed volbrengen zou. wilkeurigheid

Alle

Er

hier dus weg.

valt

is

geen greep in het wilde

gedaan, toen de Doop wierd ingesteld, maar een gedachte Gods, die reeds de

in

der Schepping gegrond lag, toegepast op haar hoogste

ordinantie

En

openbaring in Christus.

zoo verstaat

men dan

ook, hoe de

Joden

uit

de laatste eeuwen, die aan Jezus' komst voorafgingen, vanzelf en ongezocht het

bij

opnemen der Proselieten op zulk een waterdoop gekomen waren.

Dit toch onderwees

hun de natuur. Daarheen wees hen de

duidde de Profetie.

Hun

verstonden, volksstaat

symbool

en

het

niet

was,

en

fout

geen

er

was maar, dat

denkbeeld

wezenlijke

zoodanig

als

echte, wezenlijke Koninkrijk der

zij

gelijk ze door

Daarheen

Profetie verkeerdelijk

van hadden, hoe hun hooggeroemde

maar

echte,

bestemd

slechts

om

afbeelding en

een

onder te gaan, zoodra het

hemelen kwam.

Johannes de Dooper daarentegen verstond

maar

Wet en

wet.

Wet

den Heiligen Geest bedoeld

en Profetie zijn.

Hem

niet verkeerd, is

de voorbij-

gaande beteekenis van het nationale Israël duidelijk geworden. De Heilige

hem

Geest zelf heeft der

hemelen

met Christus nog

dien hoofde, dat een

der

onderwezen, dat het eigenlijke, het ware Koninkrijk

hemelen binnen

eerst komt.

iegelijk, hetzij te

Hij vat en verstaat het uit

Jood of Heiden,

om

gaan, de zondigheid en onreinheid van heel zijn

om

nu

eerst te laten doopen, als zinbeeld

bestaan heeft in

te

van de reiniging

die in Christus over zijn ziel staat te

dus

volstrekt zij

zien,

Johannes evenzoo niet

hetzelfde

deden. Zijn doop

is

in dit Koninkrijk

als

zich

komen. Al doopt

de Proselieten gedoopt wierden, toch doet

als

de Joden,

maar

juist het tegendeel

hij

van wat

dus geen nabootsing van den Proselietendoop, maar

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 520

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's