E voto Dordraceno - pagina 5
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Vierde deel.
XXXVIII. HOOFDSTUK
ZOND.
weer
werkheiligheid
der
practijk
vandaag en morgen maken,
En daarom
dienen moest.
en
gingen
riepen
Het was scheiding tusschen
invoeren.
men God niet alle de dagen zijns levens ze: „Weg met dien Joodschen Sabbath!"
Zondag
op
opzettelijk
alsof
I.
gemeenen
allerlei
arbeid verrichten.
Alleen geestelijk moest ook de Sabbath in eere worden gehouden,
men moest nu
maar
enkel op Zondag,
Sabbath
eeuwigen
den
levens,
niet
reeds,
aanvangen
in
het
d. w. z.
de dagen zijns
alle
verborgen
leven
zijner ziel.
Hieruit
werden een
boozen
geestelijke
worden,
dat
uit
om den Sabbath
lust,
hen prikkelde
drijfveer
ze,
mannen
overtuigend, dat deze
ge
ziet
door
te
waarlijk niet gedreven
schenden; dat veeleer
en dat hun alleen verweten kan
;
beduchtheid voor het weer-insluipen van den Room-
schen zuurdeesem, de practicale en natuurlijke zijde van oog
het
uit
aan
geaarzeld,
ware
deze
element,
minst
dat
was hun
ligt,
te veel
komen, zonder aan het
maar
in het
hebben ze deswege moedig weerstaan; en
nog diep in de zeventiende eeuw in de Gerefor-
nawerkte,
toen
spoor
elk
van
te groote preciesiteit als
Roomsche werkheiligheid bestreden werd.
man
een
zelfs
te
de geestelijke opvatting school, ook
geest, die
insluipend van is
gebod
doen. Al het superstitieuse, dat in elk ceremonieel onder-
te kort te
meerde kerken
gemoet
eenzijdigheid, te in
houden van den Sabbath het
dit
Onze Hervormers hebben dan ook geen oogenblik
verloren.
als
Gelijk
men
weet,
Voetius deswege op kerkelijke vergaderingen wel in
verhoor genomen.
Toch
kan
meerde
kwalijk
zijde, in
ontkend, dat
men
den eersten aanloop,
ook van Luthersche en Gerefordeze bestrijding van het ceremo-
bij
nieele wel eenigszins te ver ging. Niet, natuurlijk alsof ooit de superstitie
van en
ceremonieele te sterk kon bestreden; die moet veeleer met tak
het wortel
tusschen
uitgeroeid;
hetgeen
maar
in dit
in zooverre
men verzuimde
te
onderscheiden
gebod Sinaïtisch-ceremonieel was, en anderzijds
krachtens de Schepping duurzaam en blijvend.
Men merkt dan
eerste jaren, zoowel bij de
de Gereformeerden, zekere
Lutherschen
als
bij
ook in de
om den dag des Heeren althans indifferent te verklaren. Het rijkst men het leven gevonden hebben, indien men eiken dag kerk had
neiging,
zou
kunnen houden, en
bijaldien op die wijs alle
merkbaar verschil tusschen
den Zondag en de overige dagen ware weggevallen.
men
En ware
die toeleg gelukt,
om den gewonen dagelijkschen Toen men echter al spoedig tot de
zou volstrekt niet geaarzeld hebben,
arbeid
ongestoord te laten doorgaan.
ervaring
kwam,
standen
van
de
dat
het
kerkhouden
in
de weekdagen wel voor enkele
maatschappij, maar onmogelijk voor de groote menigte
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's