Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 256

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 256

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND. XXII. HOOFDSTUK IX.

256 symboliek vulling

van

Oude Testament

het

van

er

eenigermate in de

Joden-Christenen

dagen stond, en moesten ook

zijn

dachte aan een Chiliastische toekomst Eerst lang na de Hervorming

gekomen door

is

bij

den wortel afsnijden.

en vreemdsoortige geesten, zooals

allerlei sektarische

enkele

Dissenters

in

de

droomerijen van Wiegel

;

terwijl de Piëtisten

onder Spener

onder Mede en Leader gelijk spoor

Engeland

in

in de

exegese van Pierre Jurieu van Sedan en

zinlijke

ten onzent door de sekte der Labadisten

en

wel elke ge-

zij

het Chiliasme toen weer aan het woord

Theosophie van Paracelsus en Jacob Böhme,

en Ezechiel Meth, in de

Rome

tegenover

zij

waarin de heilige apostel Paulus tegenover de

positie,

uit

nawerken, ook nadat de ver-

liet

gekomen was, stonden

Christus

in

insloegen.

Toch zou door deze sektarische beweging het Chiliasme van verre nooit de verbreiding gekregen hebben, die het thans onder de Christenen bezit, indien niet onverwachts van geheel anderen kant steun voor deze aloude

gedaagd

voorstelling

men

wat

van de Christelijke waarheid

een

pogen

wijsgeerige

basis

dat

En

Schleiermacher werkten.

goed

kende,

Böhme

tot

de

in schets gebracht, en

vertolkt, reeds lang

ook

bij

weerklank vonden, en door hun kanaal op Schelling en

Hernhutters

de

nu was

zoeken. Voor deze godgeleerden

met name aangetrokken gevoelden

zich

zij

Baader met zooveel talent

von

Frans

de gewone lezers wel

handhaven, maar anderzijds voor deze

te

theosophische voorstellingen die door Jacob door

onder

ook

godgeleerden, die eenerzijds de waarheid

;

religie

natuurlijk,

kent

noemt de Vermittelungstheologen, waartoe ook ten

de Ethischen behooren

onzent

het

Men

was.

gewoonlijk

zoo

geïntentioneerde,

is

het geschied, dat

men

bij

maar nochtans philosophisch

deze afwijgetinte god-

geleerden, plotseling een wonderbare liefde heeft zien ontwaken voor dat-

Chihasme,

zelfde

zieke

was

ingang

verworpen.

Theosofen

weg

dat tot dusver slechts

maar door de

vond,

en

Bengel,

met

bij

de sekte en

verwantschap

wiens

bij

den dweep-

rechtzinnige kerk altoos stelselmatig

met de Wurterabergsche

de Hernhutters niet te loochenen valt, ging op dien

allen voor, en wie verder de

namen noemt van Nitsch en

P. Lange,

van Hoffman en Keerl, van Meyer, Delitsch, Rothe en wie niet terstond dat tegelijk

hij

midden onder de Vennitteliingstheolofjen

voelt

staat, en ziet zich

omringd door heel een schare van geleerde en achtingswaardige

pleitbezorgers van het Chiliasme.

van wijlen Dr. Chantepie de deze

al,

la

Ook ten onzent zou men

Saussaje en van Dr.

namen kunnen noemen, maar om

bepalen we ons

liefst

Toch zou door deze

tot de

J.

uit

de school

H. Gunning ten

alle persoonlijk geschil te

mijden,

Duitsche theologen.

actie op zich zelf het

Chiliasme nog nimmer zoo

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 256

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's