Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 564

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

E voto Dordraceno - pagina 564

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Vierde deel.

2 minuten leestijd

ZOND. LIL HOOFDSTUK IIL

566

om

en den toeleg,

doel

meenen

Die macht nu gaat

kwade

maar

;

maar

die

zonde wortel

tot die zonde, die aller

hetzij

zin,

ons ten val te brengen; hetzij tot zonde in ge-

God

nooit van

altoos

uit.

van den Satan.

God immers

Wel

leidt

God ons

de verzoeking ons in het gif indruppelt,

in

maar zonder uitzondering

moge de eene maal

in

is

Wat God

de Booze.

altijd

„leiden in verzoeking" bedoelt,

is,

tot ongeloof.

verzoekt niemand ten

verzoekingen,

nooit de Heere,

de Heere met

zijn

de beproeving van

zijn

ons geloof, een ander maal de ontdekking aan ons zelven van onze geesof eindelijk een derde

zwakheid,

telijke

genade

ziel

met berouw en

gestort,

God mogen wederkeeren

maar onder

;

alle

kind gericht. Die het daarop richt

der

broederen,

Satan,

diezelfde

men

boude

Intusschen

het doel Gods

is

is

de wederpartijder, de aanklager

te

brengen.

wel in het oog, dat Satan op drieërlei

hierbij

door ons vleesch, door de wereld, of rechtstreeks

wijs

werkt;

drie

factoren

de

in

verzoeking, waarop ook de Catechismus

van de wereld buiten Satan zou omgaan

zeer ernstig onderscheid, of

we

alleen

tan in vleesch en wereld, dan wel

Rechtstreeks

hebben.

is

;

met de

met Satan

maar toch maakt het een afgeleide

zelf in eigen

in

En

„Satan, ga achter mij". politie in

hem deswege

werkt,

om

Jezus gevangen te nemen,

name sluipt

De zaak

tot

zonde,

ongeloof en afval zijn;

tot

door vleesch en wereld, ook rechtstreeks onze

in de aanvechtingen.

een

als

langs

de

Wat

aangrijpt,

bodem

hij

zou mogen verslin-

„overste der wereld", d. w. in.

woud onzes

uit.

levens, en

Hij

is

en

nu eens

ons in de verzenen steekt, en dan weer uit

sluipend

takken op ons neerschiet,

heerscht er

met

de heilige apostel zegt, dat „Satan rond-

brieschende leeuw, zoekende wien

slang, die rondschuifelt in het

den

dus zóó

maar dat Satan, ziel

den", drukt juist dat woelen van Satan in vleesch en wereld blijft

is

dat ook vleesch en wereld alleen door Satans geest, die er in

prikkels

behalve

met

af

toen de Heere Gethsemané zou ingaan,

aantocht was,

Jezus nogmaals: „De overste der wereld komt".

te verstaan,

persoon te doen

Vetma' uitioef :„ Dat zal u geenszins

wel terdege Satans inblazing, en wees

en Judas met de

machten van Sa-

de Christus van Satan verzocht in de woestijn,

maar desniettemin zag Jezus ook geschieden",

de

Deze

zelf.

met name

staan niet zoonaast elkander, alsof de zondige prikkel van ons rüeescA,

wijst,

zei

deze vormen,

Job verzocht, of het hem gelukken

die

mocht, Job van de vreeze des Heeren af

een

schuldbelijdenis tot onzen

en nooit op het doen plegen van zonde of op den val van

heilig,

zijn

en

zijn

een ons verharden, opdat we, als straf voor ons ongeloof, in

en

den jammer onzer

altijd

maal een ons verlaten met

om

z.

Heel de wereld

ons den kop te vermorzelen. Hij

is

de

in vleesch en wereld heeft het zijn rijk. Hij ligt in

het booze. Hij blaast in vleesch en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 January 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 564

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 January 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

PDF Bekijken