E voto Dordraceno - pagina 564
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Vierde deel.
ZOND. LIL HOOFDSTUK IIL
566
om
en den toeleg,
doel
meenen
Die macht nu gaat
kwade
maar
;
maar
die
zonde wortel
tot die zonde, die aller
hetzij
zin,
ons ten val te brengen; hetzij tot zonde in ge-
God
nooit van
altoos
uit.
van den Satan.
God immers
Wel
leidt
God ons
de verzoeking ons in het gif indruppelt,
in
maar zonder uitzondering
moge de eene maal
in
is
Wat God
de Booze.
altijd
„leiden in verzoeking" bedoelt,
is,
tot ongeloof.
verzoekt niemand ten
verzoekingen,
nooit de Heere,
de Heere met
zijn
de beproeving van
zijn
ons geloof, een ander maal de ontdekking aan ons zelven van onze geesof eindelijk een derde
zwakheid,
telijke
genade
ziel
met berouw en
gestort,
God mogen wederkeeren
maar onder
;
alle
kind gericht. Die het daarop richt
der
broederen,
Satan,
diezelfde
men
boude
Intusschen
het doel Gods
is
is
de wederpartijder, de aanklager
te
brengen.
wel in het oog, dat Satan op drieërlei
hierbij
door ons vleesch, door de wereld, of rechtstreeks
wijs
werkt;
drie
factoren
de
in
verzoeking, waarop ook de Catechismus
van de wereld buiten Satan zou omgaan
zeer ernstig onderscheid, of
we
alleen
tan in vleesch en wereld, dan wel
Rechtstreeks
hebben.
is
;
met de
met Satan
maar toch maakt het een afgeleide
zelf in eigen
in
En
„Satan, ga achter mij". politie in
hem deswege
werkt,
om
Jezus gevangen te nemen,
name sluipt
De zaak
tot
zonde,
ongeloof en afval zijn;
tot
door vleesch en wereld, ook rechtstreeks onze
in de aanvechtingen.
een
als
langs
de
Wat
aangrijpt,
bodem
hij
zou mogen verslin-
„overste der wereld", d. w. in.
woud onzes
uit.
levens, en
Hij
is
en
nu eens
ons in de verzenen steekt, en dan weer uit
sluipend
takken op ons neerschiet,
heerscht er
met
de heilige apostel zegt, dat „Satan rond-
brieschende leeuw, zoekende wien
slang, die rondschuifelt in het
den
dus zóó
maar dat Satan, ziel
den", drukt juist dat woelen van Satan in vleesch en wereld blijft
is
dat ook vleesch en wereld alleen door Satans geest, die er in
prikkels
behalve
met
af
toen de Heere Gethsemané zou ingaan,
aantocht was,
Jezus nogmaals: „De overste der wereld komt".
te verstaan,
persoon te doen
Vetma' uitioef :„ Dat zal u geenszins
wel terdege Satans inblazing, en wees
en Judas met de
machten van Sa-
de Christus van Satan verzocht in de woestijn,
maar desniettemin zag Jezus ook geschieden",
de
Deze
zelf.
met name
staan niet zoonaast elkander, alsof de zondige prikkel van ons rüeescA,
wijst,
zei
deze vormen,
Job verzocht, of het hem gelukken
die
mocht, Job van de vreeze des Heeren af
een
schuldbelijdenis tot onzen
en nooit op het doen plegen van zonde of op den val van
heilig,
zijn
en
zijn
een ons verharden, opdat we, als straf voor ons ongeloof, in
en
den jammer onzer
altijd
maal een ons verlaten met
om
z.
Heel de wereld
ons den kop te vermorzelen. Hij
is
de
in vleesch en wereld heeft het zijn rijk. Hij ligt in
het booze. Hij blaast in vleesch en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's