Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformation wider Revolution - pagina 71

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformation wider Revolution - pagina 71

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

59 üer^errli^t er [aferamental bic Ci^tglut,

So

ausgcl)!.

d.

Jo^rtmann,

ber

roie

ber Äultus

in

Selbjt

3luge bafür,

bem

unb

ben SJlut

er

f)at,

^eroortreten

Das

(Bottesoere^rung

ober

nur

aud)

ift,

nic^t blofe

f)auptfä(^Ii(^

an3uf(^auen,

au^

tief

au^er^alb

bem

unb

(Beift

!IBa^rI)eit

no^

gried)ifd)e,

bie Iutl)erifd)e,

ber Caloinismus

):)ai

bur^

aud)

bies bie

um

ber 2Belt gefeftigt

le^ter Stelle

ber ienft ber

(Ealoin begriffenen

Das no(^

bas Söfe

rein,

in

unb

roicbcr

9^om noc^ bie ^us= epifhopale Äirc^e.

feennt roeber

bie

bas Diafeonat als unentbel)rlid)cn

Die Diakonen

iakonat ge^t bas ^o^e ^rinäip ^inburd), ha^ es

Sie 2lImofen barreic^en, fonbern

finb nid)t

if)nen anüertrauen,

tUrmen

bem eber

3^n, ber

allein

3^re iener, fonbern Diener roirb (EI)rifto

feiner (Büter, jurüdigegeben

bie

'Doä)

bie

5Bol)ltätigkeit beroegt, in feiner Äird)e Derl)errlid)en foll.

fersen ^ur Sie

eine

gu

Seftanbteil bes kir(^Iid)en Cebens roieber 3U (E^ren gebracf)t.

md)t Sie,

un»

biefer

(Bottes l)eilig gehalten

ber Äird)e

oon

allein

gebrauten Diakonat.

f(^Iiepc^

bem

ba3U,

bient

bie 3ud)t I)aben,

ha!^ (Bottes 2Iuge

Unb baju kommt nun an

58armt)er3igfeeit in (EI)ren

roirb,

um Skanbal Dor^ubeugen, r\o6) um bie roilben iHanken 3U be-

Sunb

bamit ber

fonbern

(Einbruch,

3U

mu^

Seftreben

röerbe, unb ber roerbc.

^at ein

religiöfer

bie reingeijtige (Bottesoere^rung

auf lautere Anbetung in

5ielt

gleii^e

3u(^t, bie eingefüt)rt

f^neiben,

!][Ra^e

Seftanbteil in allem calDiniftif^=feird)Ud)en ßcben,

entbel)rli(^e

blofe

bemfelben

geijtige

bargebra(^t [e^en

ungläubige ^^ilofop^,

nur

3[Ren[d)en religiös tooI)l3utun,

bes Caloinismus

jtreng

me^r ben äußeren S(^ein 3U Der[(i)mä^en

Sinnliche

lä^t.

[onbern in ber

ber

S(^ön^eit ber Seele in ber (Bottesoere^rung

bie gei[tige

allein

allein.

oon iebem (Bläubigen in uns,

ben ber (Taloinift in feiner Äird)e ott

Äultus, rüill.

bic

nicf)t

ba^cr benn au^

bes ^Hamens ottes,

QEI)re

in

bas 3iel ber Äird)c

liegt

unb

(T^rifti bargereid)t.

C^rifti.

5Bas

oon 3t)nen, als ^aus^altern

in feinem S'lamen als fein (But (Ein

an

^rmer, ber feinem Diakon ober im Diakonat

alleine bankt, cerleugnet (ri)riftum, ber felber

ber göttli(^e

eber

ift,

unb

ber feinen Firmen betoeifen

roill,

ba^

nur für bie Seele fonbern au(^ für bie S^löte bes 2eibes, für ben ganjen 5[Renfd)en unb für bas gange Ceben ber

er nid)t b.

t).

„Christus Consolator"

ift,

ber !Retter, ben ott feiner

emeinbe

beftellt.

So

pa^t benn im (Ealoinismus ber runbgebanke ber

^ir^e

Dollkommen 3U ben runbgebanken ber ^Religion, aller (Egoismus unb (Eubämonismus bleibt in beiben cnbgültig ausgef(^Ioffen. ^ad) toic

Dor

bcftel)t

^Religion unb Äird)e

um

ottcs

roillen

unb

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 212 Pagina's

Reformation wider Revolution - pagina 71

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 212 Pagina's