E voto Dordraceno - pagina 244
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Vierde deel.
ZOND. XLIII. HOOFDSTUK IIL
246
Vandaar dat het ook op den Sinaï heette: „Gij
uw
genis geven tegen
Dit
valsche,
onware,
naaste."
valschheid,
die
geen valsch getui-
zult
van
onderscheiding
in
nog
het
enkel
de opzettelijkheid. Bij de conventioneele leugen, de nood-
zit in
leugen, de leugen uit schaamte en de knoeiende leugen,
is
zwakheid van
karakter, gemis aan moed, gebrek aan inzicht, aan eerbied voor de waar-
heid
het
in
maar toch
spel,
men waant
gebondenheid, omdat
uit
om
van opspraak,
dat dit alles nog
altóós zoo, dat
zondigt uit onvrijheid,
ware, liever de waarheid te zeggen, en ook
ter mijding
sparen. Zoo echter
te
om
gaan, met de zucht,
blijft
kunnen,
niet anders te
onaangenaamheid
zich drukte en
saam
men
men maar
als
vrij
met zekeren wrevel tegen het
weefsel van heel en half onware voorstellingen en uitlatingen waarin
men
zich verstrikt heeft.
Maar
heel anders wordt het, als
men
en schik gaat krijgen, en ze aangrijpt als
men
een wapen, waarmee
verwonding van
zettelijk ter
in
hierbij
het spel
zijn
naaste
men
om
te
ons misdeed, en omdat
om
overmoed en overmacht
rechter
meer
te toonen, is
dien
men
men
om
schrik en vrees
kan
;
óf,
erger nog,
leedvermaak, uit zucht
een slachtoffer
om
maken, en
te
valsch getuigenis voor den is
om
redden
te
hij
te zeggen,
maar
die geïntimideerd
had aangejaagd; en dien men gedreigd
de waarheid zeggen dorst. Valsch getuigenis
sparen, als het een persoon gold, dien
men
is
minde,
niet in het ongeluk wilde storten, en wiens leven of toekomst wilde.
Ook
is
valsch getuigenis niet zelden afgelegd enkel
ten einde eigen medeschuld te bedekken,
om nu
niet
eenmaal
te spreken
die gewetenlooze bravo's, die voor een kleinigheid gelds bereid zijn,
onder
ook met
eede te betuigen, wat ge hen
name
nooit mogelijk altoos
maar
voorzegt.
De
leugen, en
het valsch getuigenis kronkelt zich in zoovele bochten en
hult zich in zoo velerlei vormen, dat het
ge
uit
zelfs bij
had gedaan dan de waarheid
men
wien
vaak afgelegd,
alles
niet zetten
te schaden,
wat
duivelsche karakter nog volstrekt niet altoos aanwezig. Er
dit
had met wrake indien
van
ook dit laatste kan weer voort-
dan één valsch getuigenis voor den rechter afgelegd door iemand,
die niets liever
was;
En
men iemand
men vermag. Nu
wat
toonen
op-
Tweeërlei beweegreden kan
zich te wreken, uit wrevel, uit boosheid over
bloot uit de booze zucht, zijn
slijpt.
men
eigen voordeel of nijdige zucht, om, ook zonder
zijn,
óf uit zucht
een handig instrument, bereid
als
zal aanvallen, een soort dolk, die
eigen voordeel, een ander te schaden.
komen
de leugen zoekt, in de leugen zin
is
weer
met name
bij
een vasten, algemeen geldenden regel
deze zonde bijna te
stellen,
en dat
terug moet naar de intentie, de bedoeling, het innerlijk
motief van het hart. Juist omdat de leugen de zonde van het bewustzijn
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's