E voto Dordraceno - pagina 286
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Eerste deel.
ZOND. XII. HOOFDSTUK
280
Om
dan ook aan
ambt,
goddelijk
en
mensehen
duiden, dat een kind des
te
maar duurzaam,
oogenblik
I.
met
alzoo
maar
riet in schijn
wezenlijk
vooreen
niet
met een hoog,
bekleed wierd, greep zulk
majesteit
eeti
hem
zalving plaats. Die zalving wierd dan geacht eens en voor altoos in dringen, en al kon
te
kroon en purper nog
hij
van het kleed der heilige
hem
ingedrongen, verliet
Toch
Sacramenten
Het
is.
verschil tusschen beide
valt te bespeuren
dat
het sacra-
bij
af,
duiden niet slechts aan, maar
zaak zelve toekomt, voor zoover er geloof
de
Maar zóó
Heeren.
gedrenkt
en
gevoed
oogenblik
zelfde
zijns
dat
zijn
Wie
is.
het gebroken brood en den vergoten wijn neemt, wordt
van
en
gelooft
is,
die het teeken in geloof ontvangt toekomt.
beelden niet slechts
waarbij
teekenen,
had
nooit.
was deze zalving slechts symbool, en nergens
dat ze een sacrament
bloed
die zich als in zijn hoofd en huid
zalfolie,
ment de beteekende zaak hem
op
afleggen, deze schittering
met het lichaam
het symbool niet.
is
Het symbool
en
heeft
wel samenhang met de zaak die het afbeeldt, maar enkel omdat de ééne
God, die én het symbool én de beteekende zaak schiep in die schepping
saamhang
zelve dien
symbolen
zijn
van
inlei.
De
wijnstok, de goede herder en zooveel
herder schiep ook de Vader en Zender van onzen Heere Jezus Christus beide wijnstok en herder
teekening
Goddelijke
schepping. Alles
zijn
welijk onderricht,
is
is
hem
denken.
met het oog op den Middelaar geschapen wat Hij
er
om
tot
aanzijn riep.
den Zoon. En
waarmee de Heere ons
Een vroom kind Gods Heiland
meer
Jezus, omdat dezelfde God die den wijnstok en den
Niet
en
heeft
Heilige perspectief
is
daarvandaan het aanschou-
in heel de
schepping onderwijst.
het zien van den wijnstok vanzelf aan zijn
zal bij
door
is,
vergeestelijking,
maar omdat de Heere
zelf
zoo onderwees.
In dien zin nu
is
ook de
symbool van de opgelegde majesteit, van
olie
het opgedragen ambt. Iets waarbij natuurlijk elk denkbeeld aan die grove die alleen dienst doet
olie,
om
branden, geheel moet
te
gedacht moet aan een
kostelijken nardus, als
voor
Welnu, deze
begrafenis.
zijn
van den Heiligen Geest in
zijn
glanzig, het dorre lenig, het
vuur en
in ons gaat branden.
in
symbool
verborgen
is
vuur
Olie
van de majesteit
zalfde
heel de Schrift door symbool
als
meegedeelde gave,
die het doffe
stramme levendig maakt, en vuur is
droppelen verbergt.
zijn
is
gesteld, en
mededeeling. Niet van den Heiligen Geest
maar van den Heiligen Geest
op zichzelf,
als Hij
olie
terzij
waarmee Maria Jezus
in
vloeiend, glanzend goud, dat
En waar nu
ontsteekt,
ongemerkt
deze gouden glans beeld
haar schittering,
is
dit
geheimzinnig
beeld en symbool van de majesteit in haar koesterende
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's