Bilderdijk in zijne nationale beteekenis - pagina 65
61 worden, hoe
te
woord
de 18e eeuw voor zoo kostelijke zaak een zoo misbakken
in
zwang kon komen. Het
in
is
men
een even onzinnig woord, als dat
het algemeen cultuurbegrip ten onzent: likking
genoemd
want
had,
beschaven en likken waren oorspronkelijk geheel identiek
raboter,
beteekenis en
in
gebruik.
Blz. 15. 1)
Komplete Dichtwerken, uitgave Kruseman. V.
171.
Blz. 15. 2) Ibidem. V. 227.
Blz. 16. 1) Taal- en Dicfitk. verscheidenheden.
Blz. 16. 2)
Zoo heet het
Alleen dan peilt
maar
ge
doorziet, geen
bl. 9.
den Ondergang der Eerste wereld,
in
leven
't
1.
op den
tot
bodem
onbetrouwbare oogen, maar
't
als
ge
163:
blz.
„niet naspoort,
't
eigen zeZ/g'evoe/ tot waar-
borg hebt".
Blz.
16. 3)
Dit voelen van
kenis. Voelen is in tal
God
heeft bij Bilderdijk een zeer diepe betee-
van soortgelijke uitdrukkingen de verklaring van een
onmiddellijke gewaarwording, die niet één sentiment, maar geheel ons raakt.
Zoo zeggen we:
me
voel
niet wil
„Ik voel
me
niet
koortsachtig"; en zoo ook vragen
toegeven
:
„
Voelt ge dat
wel", „ik voel
we
iemand, die
als
een aanraking
God,
is
uit
hij
wezen
gelukkig", „ik
wat we beweren ligt
achter het
nu Bilderdijk spreekt van
die onmiddellijke, alomvattende
zijn
gewaarwording,
de verborgen wereld. Deze opvatting van het voelen van
alzoo dieper dan die van Calvijn, maar toch ongetwijfeld aan Calvijn
De
ontleend.
sensus divinitatis toch, ook wel semen religionis genoemd, was
voor Calvijn het uitgangspunt van stelsel. Zie in zijn Inst. et
iets
nu niet?" Deze gewaarwording
denken en gaat er aan vooraf, en zoo dikwijls innig zelfgevoel bedoelt
me
quidem
nulla est
alle religie
Regionis Christianae:
naturali instinctu divinitatis
tam barbara natio
vitae partibus
minimum
cui
en van heel zijn theologisch
quemdam humanae
sensum
menti inesse
extra controversiam
ponimus
non insideat haec persuasio. Et qui
in aliis
videntur a belluis differre, tamen perpetuo religionis
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1906
Abraham Kuyper Collection | 96 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1906
Abraham Kuyper Collection | 96 Pagina's