Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bilderdijk in zijne nationale beteekenis - pagina 56

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bilderdijk in zijne nationale beteekenis - pagina 56

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

52 geldt er één zedelijke maatstaf voor allen, zoo voor

gewone stervelingen

voor geniën, voor proza-menschen en voor mannen der kunst. Er

wet die voor

heilige

allen geldt, en die

buiten het huwelijk verbiedt, en juist

wat alleen

zoowel

Bilderdijk

niet. Zij stellen

zij,

voor

't

wet op en achten aesthetische

En nu

loofd.

is

men

heen

te

glijden,

om

kolenvuur

uit het

maar

waar ze

niet bij het

ze te oordeelen

die

wet

in

is,

huwelijk

't

mits Bilderdijk buiten

critici,

genie, voor het kunstgenie vooral, een slappere

verzwakking der zedewet alleszins critici, bij

Byron en Goethe

ze dan noemt, half met een lach

om

geoor-

e. a.

over

de lippen

dan, aan Bilderdijk toegekomen, op eens hun brandijzer

te halen,

recht dat te doen,

huwelijk geoorloofd

over Rembrandt, Qoethe, Byron

als

het inconsequent in deze

deze peccadille's, gelijk

als

één

standpunt nu gaat er één

dit

en zoovele anderen. Zóó echter oordeelen vele dezer het spel

't

daarom breuke van

dubbel zwaar, als echtbreuk, veroordeelt. Van zelfde oordeel over

in

is

en

hem dubbel zwart

critiek

te

brandmerken. Ze hebben

op de pretentie van het Christendom oefenen,

beoordeelen van Bilderdijk als kunstgenie. Dan behooren

van

uit

hun eigen standpunt,

niet uit

een standpunt dat ze

zelven afwijzen.

En wat nu band met 1.

in

Bilderdijk,

te Leiden,

de tweede plaats, de verklaring van deze dubbele vlek

Bilderdijk's karakter betreft, vestigen

èn

in

we de aandacht op

den Haag, èn

te

Londen,

dijk toen hij als student te

bekroond was

lokking 2.

is

uitging.

Leiden

als dichter, en

op

Van Odilde mag men

Verspreide geschriften

1808—1821

is

èn

meisjes die aasden op dichter-

Nu was

Bilder-

een soort meteoor, die reeds her-

van wiens buitengewoon talent een

Dit moest tot aansluiting verlokken, en tegen die ver-

Bilderdijk niet

gunstig denkbeeld

kwam

ver-

aanraking gekomen met een genre

in

uit dien tijd,

roem, en zich met jonge dichters op vrijer voet gevoelden.

hooge roep

in

volgende:

aan den omgang met jonge dames geheel ongewend,

van eenigzins ongewone dames

haaldelijk

't

V

p.

zijn

hoede geweest.

zich, vooral

na wat R. Fruin

398—425) over haar aan

't

in

De

Gids, (zie

licht bracht,

geen

te

vormen. Een vrouw, die besluiten kon een Kumpel van

in gijzeling

op

te sluiten,

omdat

zijn

op

vrije

voeten komen voor

haar bedenkelijk kon worden, toont geen teeder vrouwelijk karakter. dat ze Bilderdijk laat in den avond alleen op haar

Ook

kamer ontving, maakt geen

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1906

Abraham Kuyper Collection | 96 Pagina's

Bilderdijk in zijne nationale beteekenis - pagina 56

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1906

Abraham Kuyper Collection | 96 Pagina's