Om de oude wereldzee - pagina 146
I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.
RUSLAND.
130
ook uitgebroken, altoos in zekeren zin geweld pleegt aan den historischen overgang van toestand in toestand. En datgeen wat én het leven van den Moejik én de woeling van de Russische revolutionairen zoo anders doet
zijn,
dan
leven en de woeling
't
bij
ons,
is
beide malen
van het Russische karakter, die den Rus in gemoedsbestaan mystiek bindt, bindt met een mystiek die even
die ééne zelfde grondtrek zijn
als overal elders steeds
hoogheiligen
tot
naar twee polen wringt, en zoowel eenerzijds
zin uitdrijft, als anderzijds
neertrekt in de bangste
gruwelen. In de Anabaptisten met hun innigheid in het heilige, doch de
daarnaast
Munster,
en de gruwelen van Jan van Leiden te
naaktlooperij
openbaarde zich een verwant mystieke
actie,
met geheel
dezelfde tegenstelling tusschen hooge zielsverheffiug en diep wegzin-
kenden gruwel.
Maar wat
bij
ons
uitzondering was, een tijdelijk
karakter droeg, en slechts een deel van het volk meesleepte,
is
bij
het Russische volk nationale grondwet, en daarom van zooveel verdere
strekking.
voor den
Het
is
herhaaldelijk
nihilist niet enkel
opgemerkt, dat het nihilisme
een passie, maar een soort religie was;
en de nooit aarzelende bereidvaardigheid, waarmee ook nu de teri'oristen altoos personeel te over, zelfs onder de Russische jonge dames beteren
uit
stand,
executie, toont, dat
vinden,
om
't
leven te wagen voor een bevolen
ook het terrorisme op soortgelijke gemoedsstem-
ming rekenen kan.
Het Russische sedewezen levert voor dezen mystieken ernst in het Russische volk nieuw bewijs. Dit sectewezen is opgekomen in 1659. Eerst omstreeks het jaar 1000 begon na den Doop van Olga in 955 het Byzantijnsch Christendom in Rusland door te dringen, en werd toen
met gezag en dwang voor het oude polytheïsme in de plaats geschoven. De kerstening op zichzelve liep hierdoor spoedig af, ook al kon de macht van het Evangelie over de geesten niet dan langzaam, als het zuurdeesem in het meel, doorwerken. In verband met het streng corporatieve van het communale leven, en de straffe gezagseenheid van boven, zou de eenheid der Russische Kerk dan ook al
spoedig
niet
licht
in
gevaar
zijn
gekomen,
indien in 1654 de toenmalige
Nicon niet een groote onvoorzichtigheid had begaan. Hij vond de Liturgische geschriften in min of meer ontredderden vorm.
patriarch
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's