Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 359

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Om de oude wereldzee - pagina 359

I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.

2 minuten leestijd

CONSTANTINOPEL. nastieke gehechtheid

ontdekken. dacht in

noemen

geen spoor in het Turksche leven te Khalif wordt hij door elk Mohammedaan her-

Alleen als

zijn

gebeden, en

renden stam, en berust tekort

die

tot

Maar ook

zoo voor

blijft hij

zijn

Sophia

hij

is

hem

in het heilige

„de

het hoofd van den verove-

gezag op de macht van wapenen.

Waar

op eenmaal van Cettinje tot Kustendjé en

zonk

schoot,

van Jassy

is

Maar voorts

schaduw van God".

333

zijn heerschappij tot niet inéén.

Turk met waardigheid. Naar den aard van het hoogere krijgsmanstype zijn de Osmanen, als eenmaal het zwaard dit draagt de

uit de scheede

komt, niets ontziende in hun woede; maar

weer opgestoken, dan

het zwaard

is

waardig en beleefd.

zijn ze rustig,

Ze voelen

zich zeer, en zien op alle niet-Mongolen laatdunkend neder. ,,De in

Constantinopel, gelijk

de Araicis het uitdrukte, duldt den Arme-

den Jood,

haat den Griek en mistrouwt den Frank."

veracht

niër,

De

van

geest

hem

als

van lager

eigen type. Moet

zijn

dan wacht

werkt nog in hem

Dchingis-Khan

volken gelden hij

hij

in fatalistische berusting beter lot af, vast

wetend, dat

om

er geraakt-

heid over te betoonen, maar Hij

is

doen,

zoo

om

zelfs

het zich te zeer aan te trekken.

genoegzaam, en zou meenen aan eigen eer te kort

zich-zelf hij

handel was. Er

stelt

voor de mindere goden bukken,

tijdelijk

hij

Alle andere

na.

en hooger dan elk ander

ras,

het eens toch verkeert. Hij staat te hoog, niet alleen

te

Turk

niet vriendelijk bejegende en niet eerlijk in zijn

n

wezen van een bevroren majesteit. Maar geen trek of plooi, die zich op zijn gelaat beweegt. Wat hem onrustig zou maken, zet hij van zich. Niet denken is hem liever dan het zich in gedachten verdiepen. Het dolce far niente van den Italiaan,

is

ligt iets

wat

bij

over

zijn

hem Kef

heet;

dat de Italiaan het nietsdoen mint terwijl

met

het

iets

bij

den Turk altoos

van het

saevis

maar

om

blijft

franquillis

er

is

dit

onderscheid,

aan inspanning te ontkomen, het rusten op

in undis in

zijn

lauweren,

de waardigheid van

houding en toon. Het zalig nietsdoen van den Italiaan is een luieren in de vormeloosheid van den jongen academieburger, de Kef voor den Turk is het van zorgen ontslagen zijn, gelijk het zich typeert bij den

officier in

garnizoen. Onder de hoogergeplaatsten

is

de courtoisie

onberispelijk, en vooral tegenover den vreemdeling aan alle

gemaakt-

heid gespeend. Ge vindt bijna in hen terug, wat u in den Engelschen gentleman aantrekt;

maar het

forsche

wat

in

mylord soms

te stroef uit-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 359

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

PDF Bekijken