Om de oude wereldzee - pagina 441
Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal
MAROKKO.
405
dat het op één punt tot een doortastende hervorming leidde. Boe Hamara,
met een spotnaam de Rogui genoemd, ontleende hieraan hij
in de Djebala tegen den Sultan in verzet
hij
nog tegenover Moeley Hafid volhoudt.
heiHge
die
Sultan
in
te
geweren en
lag, zijn geschut, zijn
Ook de
Sjerif
houden, terwijl zijn
kracht toen
een verzet dat
Hij gaat door voor een
wonderen deed en wist dusver
bedwang
kwam;
zijn
hem
van den
alle Mehalla's
uit Melilla, dat vlakbij
ammunitie werden toegevoerd.
van Oeazzan, wi^njoyer
van deze
straks, trok partij
anti-Muzelmansche neiging van den Sultan
om hem
afbreuk te doen.
>Geen Sultan zonder ons, maar geen Sultan onder ons,« werd in Oeazzan almeer de leuze, met het oog op de eeuwenoude gewoonte, dat de Sultan van den Sjerif in dit gewest zijn investituur ontving,
Tekkiah
Sultan te Constantinopel van den Prins-overste der
de
gelijk
Khonia. Juist
te
moest
Sultanaat,
zijn
om
het heilig Sjeriütische karakter van het
gouden glans wel
in het oog der bevolking
zoodra het zich met de >ongeloovigen« poogt te con-
verdonkeren,
formeeren, en zich vooral zoo het dit gelijk een Abdul Azis doet, door zich belachelijk te
maken
in het oog van landzaat en
vreemde beiden.
Vooral de diepgaande tegenstelling tusschen de Arabische bewindvoering en de nationale eigenaardigheid der Berbers, die het grooter deel
der
Kabylen
bevolking in
de
uitmaken,
Djurdjura
komt
hierbij
van Algiers,
zijn
in het spel.
Gelijk de
ook de Berbers
in
den
wonen niet zooals nog menige maar in ommuurde dorpen de zetel van hun kracht, en in
Atlas het tegendeel van Nomaden. Ze
Arabische
stam in Marokko,
en kleinere steden.
in tenten,
Hun Tiremt
is
den raad of Djemaa, waarin de inwoners van het dorp zitting hebben, schuilt de kern
mogen
ze
van hun bestuur. Aan de andere
nog trekken, om, naar
voor hun vee
te
vinden,
verschil
gelijk dit
van
zijde
jaai-getijden, voedsel
ook de Zwitsers
Alpen doen, maar ook dan vinden ze toch
in
van den Atlas in de
hoogere
hun Ksar (meervoud
Ksoer) het vaste punt waarheen ze steeds terugkeeren, waar ze hun
magazijnen hebben, en waar ze hun sedentaire hebbelijkheid tot uiting brengen. Door dezen sedentairen trek staan ze principieel in geheel hun levensopvatting tegen het Nomadisme, dat aan de Arabieren eigen is, over. Niet het stamverband, veel meer het dorpsverband geeft hun vastheid, en deze dorpjes treden in confederatie,
om
zich niet alleen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's