Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dat de genade particulier is - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dat de genade particulier is - pagina 19

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

schelijk geslacht

fessio

Eed.

vrijgekocht

Oriënt.

I

den eeuwigen doem" (Orthod. Con-

van

9.44). Niet daarentegen door de Jansenisten:

„Als

de Schrift zegt, dat Christus voor allen gestorven is, ziet de genoegzaamheid der waardij van zijn dood, niet op de daadwerkelijke beschikking" (Jansen, August. III c. 31). Maar wel ten deele door de Socinianen. De Mennonieten: „Dewijle Paulus kortelij k van alle menschen by Jezus' verdienste spreekt, zoo weten wy niemanden daervan uit te sluyten" (Frotoc. franchenth. p 198), De Arminianen „Verkeerdelijk en ten onrechte wordt beweerd, dat €hristus alleen voor de uitverkorenen zou gestorven zijn" (Arminii, Opera, p. 161). En de Kwakers: „Christus heeft den dood gesmaakt niet alleen voor de enkele personen van het goede soort, maar ook voor alle personen uit alle soorten" (Baeclay, AjjoI. Theol. ver e Christianae, pag. 63). Veilig meen ik dus, zonder overdrijving, te kunnen zeggen, dat, bij nader bezien, in de eeuw onzer nationale glorie, toen er nog theologen van het echte water, en echte theologen bij tientallen, in de kerk van deze landen schitterden, de overtuiging, „dat de genade particulier is" voor alleen Schriftraatig en Gereformeerd gold, en dat omgekeerd, de nu bijna algemeen als orthodox geijkte leer van het „Christus pro omnihus" als een geoordeelde in het duister school of als balling rondzwierf buiten onze grenzen. Een herinnering die mij noodig scheen, om het den lezer verklaarbaar te doen zijn, hoe ik, in weerwil van de ongunst der tijden, toch den moed in mijn overtuiging vond, om tegen velen en schier allen in, nochtans onbewimpeld en met vrijmoedigheid, wai mij naar Gods heilig Woord als waarheid geldt, uil te spreken, te belijden en aan te dringen in eenigszins uitvoeriger pleidooi. dit

op

:

II.

WAAROVER HET GESCHIL Gode bekend.

zijn

al zijne

LOOPT. werken van eeuwigheid Hand. 15 18. :

Bij een uiterst gewichtig stuk uit Gods heilige waarheid, als met de „particuliere genade" ter sprake komt, is uiteraard voor alle dingen noodig, dat men de quaestie waarover het geschil onder de broederen loopt, helder inzie en deugdelijk versta. Daarom zal dit tweede artikel niet verder strekken, dan om het vraagstuk, waarvoor wc met deze quaestie staan, duidelijk uiteen te

zetten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's

Dat de genade particulier is - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's