Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dat de genade particulier is - pagina 236

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dat de genade particulier is - pagina 236

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

vond in zijn raadsbesluit; maar alleen van de gezindGods tegenover menschen. Het is ook alsof Paulus schreef: „o, God het had kunnen gedaan krijgen gelijk Hij wilde, als Satan

die uitdrukking

heid Als

tusschen beide ware getreden en de zonde geen spaak in het had gestoken; kortom indien God de Heere, zonder met den tegenstand van de menschen te rekenen rechtstreeks naar zijn goddelijke liefdesaandrift had kunnen handelen, o, dan zou God alle menschen zalig hebben gemaakt". En overmits wij nu niet naar Gods verborgen besluit, maar naar dien gezindheidswil onze daden hebben in te richten, zoo is het ons opgelegd bij de prediking des Evangelies ons zooveel doenlijk naar alle menschen uit te breiden, naar den regel der goddelijke gezindheid, dat alle menschen tot de kennis der waarheid komen. Voor het tweede geval verwijzen we naar de uitvoerige toelichting die we vroeger gaven. Bedoeld zou Paulus dus hebben: Laat gebeden opgaan voor alle overheid, ook voor heidensche koningen; want de kerk van Christus breidt zich onder het Nieuwe Verbond tot alle volken en natiën, tot alle rangen en standen uit. Niet of men Jood, eenvoudig of men mensch is, wordt nu de vraag. Want er zijn niet goden der heidenen en een God van Israël, maar er is één God die aller God is, en zoo ook maar één middelaar die voor alle volken der menschen middelaar is niet de Israëliet, maar de ?nensch Christus Jezus, die dus ook niet voor Joden bij zonderlijk, maar voor allen die gelooven, uit wat volk of natie ook, zijn ziel tot een rantsoen niet

wiel

;

gegeven

heeft.

JX.

DE „WERELD". De aarde hoore en hare volheid, de wereld en

Groot,

zeer

groot

zelfs

is

al

wat daaruit voorkomt.

het

misverstand,

dat

bij

Jes. 34

:

1.

min kundige

van wat de Heilige Schrift over Jezus' Messiasambt in zijn betrekking tot dewereld zegt. Men heeft het dan toch immers met zijn eigen oogen, duidelijk, in den Bijbel gelezen „dat Jezus de wereld liefheeft" „dat Jezus de zonde der wereld wegneemt"; „dat Jezus niet gekomen is om te verderven", maar om „de wereld te behouden"; „dat Jezus het licht der wereld is"; „dat God in Jezus de wereld was met zich zelf verzoenende"; en zoo dan ook „dat Jezus een verzoenino- is niet Bijbellezers

schier

als

vaste

regel ontstaat, onder het lezen

;

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's

Dat de genade particulier is - pagina 236

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's