Dat de genade particulier is - pagina 236
vond in zijn raadsbesluit; maar alleen van de gezindGods tegenover menschen. Het is ook alsof Paulus schreef: „o, God het had kunnen gedaan krijgen gelijk Hij wilde, als Satan
die uitdrukking
heid Als
tusschen beide ware getreden en de zonde geen spaak in het had gestoken; kortom indien God de Heere, zonder met den tegenstand van de menschen te rekenen rechtstreeks naar zijn goddelijke liefdesaandrift had kunnen handelen, o, dan zou God alle menschen zalig hebben gemaakt". En overmits wij nu niet naar Gods verborgen besluit, maar naar dien gezindheidswil onze daden hebben in te richten, zoo is het ons opgelegd bij de prediking des Evangelies ons zooveel doenlijk naar alle menschen uit te breiden, naar den regel der goddelijke gezindheid, dat alle menschen tot de kennis der waarheid komen. Voor het tweede geval verwijzen we naar de uitvoerige toelichting die we vroeger gaven. Bedoeld zou Paulus dus hebben: Laat gebeden opgaan voor alle overheid, ook voor heidensche koningen; want de kerk van Christus breidt zich onder het Nieuwe Verbond tot alle volken en natiën, tot alle rangen en standen uit. Niet of men Jood, eenvoudig of men mensch is, wordt nu de vraag. Want er zijn niet goden der heidenen en een God van Israël, maar er is één God die aller God is, en zoo ook maar één middelaar die voor alle volken der menschen middelaar is niet de Israëliet, maar de ?nensch Christus Jezus, die dus ook niet voor Joden bij zonderlijk, maar voor allen die gelooven, uit wat volk of natie ook, zijn ziel tot een rantsoen niet
wiel
;
gegeven
heeft.
JX.
DE „WERELD". De aarde hoore en hare volheid, de wereld en
Groot,
zeer
groot
zelfs
is
al
wat daaruit voorkomt.
het
misverstand,
dat
bij
Jes. 34
:
1.
min kundige
van wat de Heilige Schrift over Jezus' Messiasambt in zijn betrekking tot dewereld zegt. Men heeft het dan toch immers met zijn eigen oogen, duidelijk, in den Bijbel gelezen „dat Jezus de wereld liefheeft" „dat Jezus de zonde der wereld wegneemt"; „dat Jezus niet gekomen is om te verderven", maar om „de wereld te behouden"; „dat Jezus het licht der wereld is"; „dat God in Jezus de wereld was met zich zelf verzoenende"; en zoo dan ook „dat Jezus een verzoenino- is niet Bijbellezers
schier
als
vaste
regel ontstaat, onder het lezen
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909
Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909
Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's