Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het heil in ons - pagina 177

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het heil in ons - pagina 177

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

p DRIEËRLEI STANDPUNT. Zijne (Gods) onzienlijke dingen worden van de schepping der wereld aan uit de schepselen verstaan en doorzien, beide zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, opdat zij niet te 20. verontschuldigen zouden zijn. Rom. 1 :

We wenschen de eerstkomende weken de aandacht onzer lezers te bepalen bij de vraag;: Welke waarde heeft de kennis van goddelijke dingen, die verkregen kan worden zonder de Heilige Schrift en. zonder de innerlijke verlichting des Heiligen Geestes? Twee, weêrzijds fel bestreden meeningen, staan te dien opzichte op kerkelijk terrein tegenover elkaar. Aan den éénen kant de moderne ziens wijs, die het bestaan van een bovennatuurlijke Godskennis onnoodig keurt, ontkent en bestrijdt, en derhalve de natuurlijke Godskennis als de eenig ware aanprijst. Daarmee is niet beweerd, dat de voorstanders dezer zienswijs alle waarde aan den Bijbel of aan de innerlijke verlichting ontzeggen. Integendeel achten veeleer de meesten hunner, kennis van de Schrift voor ware Godskennis onmisbaar, stelt althans een deel onder hen op den verlichtenden invloed van een hooger bezieling ten hoogste prijs. Het kenmerkende dezer zienswijs ligt slechts daarin, dat ze èn den Bijbel èn de innerlijke verlichting in den kring der natuurlijke gegevens opnemen, en zoowel aan de Heilige Schrift, als aan de innerlijke zielsbewerking, op beslisten toon e[\hovennatuurlijk\b.TdkiQYOTiizeggen. De vroeger gangbare onderscheiding tusschen bronnen der natuurlijke en bronnen der bovennatuurlijke Godskennis wordt door hen verworpen. Ze ontkennen, dat natuur, geweten en geschiedenis gegevens van andere soort zouden zijn dan de Schrift, de innerlijke bezieling en de bekeeringsweg. Huns inziens behoort ook de Schrift tot de

natuurlijke innerlijke

de

voortbrengselen

bekeeringsweg

werkzaamheid, staat de 's menschen met de gewetensoipenhaTing en vormt deel van 's menschen persoonlijke ge-

van

bezieling op één lijn slechts

een

we

het

schiedenis.

Daaraan

ontleenen

recht

tot

onze bewering, dat

er,

naar

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's

Het heil in ons - pagina 177

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's