Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Honig uit den rotssteen - pagina 42

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Honig uit den rotssteen - pagina 42

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

!

28 schrikbeeld voor oog-en getreden, dat ge hebt uitgeroepen Neen, dat kan in een meiisrh niet wortelen; dat heeft een dieper oorsprong in de kiemen des verderfs; dat komt van den duivel! En juist omdat ge dan inzaagt, dat het in zulk een ijslijkheid niet in den tnetisch kon wortelen, maar uit den duivel herkomstig moest zijn, juist daarom hebt ge dan ook kunnen gelooven aan redding, aan verzoening, aan wederbrenging van den afgedoolden, maar daarom altijd nog redbareii mensch, terwijl de duivel als de onredbare, onverzoenlijk voor eeuwig de ketenen des afgronds na :

zich sleurt.

Gelooven aan den duivel, dat is diis aan de diepte der ellende en aan de mogelijkheid van verlossing gelooven, en meer nog gelooven dat de redding niet komen kan dan door een pin-sooidijk Verlosser. Want zie, zoolang ik in de zonde nog maar een verkeerde hehhelijkheiil zie, dan is het volkomen natuurlijk, dat ik nog telkens poog een goedr hebbelijkheid daartegenover te plaatsen. Doch heb ik eenmaal erkend: Het is >net maar een hebbelijkheid, maar een ontzettende, boven alles machtige persoon, die mij gebonden houdt, dan, het spreekt vanzelf, begint mijn hart ook voor zijn redding aan een (inderen persoon behoefte te gevoelen, die, nog machtiger, die werken des duivels verbreken en alzoo mijn Verlosser worden kan. We dingen er dus niets op af, dat metterdaad in de belijdenis, dat men aan het persoonlijk bestaan van den duivel gelooft, vrij wat meer waarborg voor zedelijken moed, voor geestelijke ervaring en voor rechtzinnig gelooven zit, dan in de oppervlakkige bekentenis, dat men nog wel in een God gelooft. En dat te meer, daar natuurlijk het gelooven aan den duivel ondenkbaar is zonder een gelijktijdig gelooven niet maar aeni, maar in God. Want immers, kon iemand ook maar één oogenblik het eerste zonder het laatste vasthouden, voor zulk een zou dan de duivel het machtigste wezen zijn, aan welks bestaan hij vasthield, d. w. z. de duivel zelf zou hem ten god zijn, wat ongerijmd ware. We laten ons door die schijnbare paradoxen der spotters volstrekt niet uit het veld sla;.n, maar dringen er veeleer op aan, dat de gemeente van Christus haar geloof aan den duivel nog veel sterker ontwikkelen zal en nog veel meer dan dusver zal verdiepen. Jezus zelf gaat ons daarin voor Bij en door Hem wordt altoos met den duivel gerekend Geheel Jezus' strijd en worstelen, ja, al zijn levenstaak is een te niet doen van wat Satan bouwde en een weer bouwen van wat Satan

te

niet deed. Alle lijden overkomt

Om beden.

van

den Booze

Hem

uit

verlost te

den hoek van den overste der wereld. worden, moet in alle smeeking ge-

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 330 Pagina's

Honig uit den rotssteen - pagina 42

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 330 Pagina's